ایرانیان جهان
ساخت ماژولی برای اندازه‌گیری جنس سنگ در کشور
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 6:47:44 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیتن- دکتر کاظم نجم، مدیرعامل شرکت تولیدکننده ماژول نفوذ مخروط با کاربرد اندازه‌گیری جنس سنگ، گفت: ماژول نفوذ مخروط در شناسایی نوع سنگ بستر در صنعت حفاری چاه‌های نفت کاربرد حیاتی دارد.

دکتر نجم اظهار کرد: تصمیم به طراحی و ساخت این ماژول با هدف بهینه‌سازی دقت و سرعت در اندازه‌گیری و انتقال داده‌های ماژول به سطح زمین گرفته شده است.

به گفته وی، این ماژول به‌طور همزمان، چهار پارامتر مختلف نیروی لازم برای نفوذ نوک مخروطی کن در سنگ بستر، فشار آب منفذی، اصطکاک سنگ/خاک جداره دیواره چال حفاری و انحراف از محور قائم در دو جهت عمود بر هم را اندازه‌گیری می‌کند و کاربر درنهایت، به کمک نرم‌افزار مربوطه، نوع مته و پارامترهای حفاری در اعماق موردنظر را مورد ارزیابی و انتخاب قرار می‌دهد.

دکتر نجم ضمن بیان این مطلب که کارکرد اصلی این ماژول، اندازه‌گیری جنس (خواص فیزیکی و مکانیکی) سنگ بستر موردنظر برای حفاری در اعماق زمین، با اندازه‌گیری همزمان چهار پارامتر است، گفت: دقت اندازه‌گیری دستگاه، بالای 95 درصد بوده و انتظار می‌رود کیفیت، دقت عملکرد و سرعت و اطمینان انتقال داده به دیتالاگر مستقر در سطح زمین، بهتر از نوع مشابه خارجی آن باشد.

وی در تشریح بیشتر کارکرد این دستگاه با بیان این‌که قبل از هر نوع عملیات حفاری در اعماق زمین باید از ویژگی‌های سنگ/خاک بستر منطقه عملیات آگاهی داشت، اظهار کرد: روش‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای به دست آوردن ویژگی‌های مهندسی خاک طراحی شده است که آزمایش  CPTu Cone یا نفوذ مخروط، یکی از بهترین و پر استفاده‌ترین آزمایش‌های خاک است.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: آزمون نفوذ مخروط (Cone Penetration Test) یا به اختصار «مخروط سی‌پی‌تی یو» از بررسی‌های ژئوتکنیکی است که برای تعیین مشخصات مکانیکی و مهندسی سنگ/خاک و چینه‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر نجم افزود: این آزمایش برای اولین بار در دهه 1950 میلادی در کشور هلند مورداستفاده قرار گرفت و به همین دلیل هم گاهی آن را «آزمون مخروط هلندی» می‌نامند.

وی با اشاره به مزایای تولید این محصول در داخل کشور گفت: دارا شدن دانش فنی طراحی و ساخت ماژول، عدم وابستگی به شرکت‌های خارجی و سرعت در تحویل، تعمیر، بازسازی و کالیبراسیون ماژول‌های تولیدی، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال برای متخصصین داخلی، فراهم آوردن بستر بروزرسانی و بهینه‌سازی مستمر ماژول، قیمت تمام‌شده پایین‌تر و کیفیت و دقت بالاتر نسبت به نوع مشابه خارجی و نیز امکان تدوین نرم‌افزار قرائت و پردازش و تفسیر داده‌های CPTu Cone بر اساس نیازهای خریدار از مزایای اصلی تولید این محصول در داخل کشور است.

مدیرعامل این شرکت با بیان این که این پروژه در سه مرحله به انجام خواهد رسید، گفت: مرحله انجام مطالعات در ارتباط با عملکرد قطعات (حسگرها و ...) موردنیاز و خرید آن‌ها و به دست آوردن شرایط الکتریکال قطعات و موقعیت‌یابی مناسب برای نصب آن‌ها روی بدنه اجزای ماژول به اتمام رسیده است.

دکتر نجم با اشاره به در دست انجام بودن مرحله دوم گفت: این مرحله شامل پیاده‌سازی و نصب سنسورها بر روی نمونه خراب و غیرقابل استفاده گرفته‌شده از شرکت مهندسی دیگری، طراحی و بهینه‌سازی بدنه و اجزای ماژول از روی نمونه بدنه موجود و انجام تست‌ها جهت اطمینان از صحت عملکرد مناسب حسگرها و محصول است.

وی افزود: مرحله نهایی شامل ساخت بدنه نهایی محصول و نصب حسگرها در نمونه بدنه ساخته شده است و با ساخت نمونه محصول نهایی به صورت کامل وارد مرحله عرضه محصول خواهیم شد.

دکتر نجم با بیان این که این طرح به واسطه پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) به نتیجه رسیده است،  در خصوص بازار مصرف این محصول نیز بیان کرد: طیف استفاده‌کنندگان از محصول، شرکت‌های فعال در موضوع نفت و گاز است و پیش‌بینی شده که در سال نخست حداقل 12 دستگاه در داخل کشور به فروش برسد.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، دکتر نجم همچنین با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای ایجاد امکان صادرات محصول نهایی به خارج از کشور در آینده، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم ضمن هماهنگی با آزمایشگاه مرکز کالیبراسیون مرجع در یکی از کشورهای اروپایی ـ ترجیحاً هلند به‌دلیل دقت بالای دستگاه‌های موجود در آن آزمایشگاه ـ تاییدیه‌های لازم برای صادرات محصول را اخذ کنیم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5708/ساخت-ماژولی-برای-اندازه‌گیری-جنس-سنگ-در-کشور
بستن   چاپ