ایرانیان جهان
رفع عقب‌ماندگی رشد فک پایین و بالا با 3 اختراع محقق دانشگاهی
یکشنبه 1 بهمن 1396 - 7:32:38 AM
ایسنا

سرزمین ایرانیان- دکتر عبدالرضا جمیلیان،  عقب ماندن رشد فک بالا را یکی از مشکلات برخی از افراد دانست و گفت: به طور معمول در کتاب‌های مرجع ارتودنسی از یک دستگاه بزرگ خارج دهانی به نام فیس ماسک (Face mask) برای درمان این نوع ناهنجاری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این ناهنجاری به نام "مال اکلوژن کلاس 3" نامیده می‌شود، اظهار کرد: برای درمان این ناهنجاری از دستگاه  Face mask استفاده می‌شود که دستگاه بزرگی است و به صورت خارج دهانی به کار برده خواهد شد.

جمیلیان عدم تمایل بیماران به استفاده از دستگاه‌های خارج دهانی را از چالش‌های استفاده از این ابزار پزشکی نام برد و خاطر نشان کرد: به‌ویژه بیمارانی که از عینک استفاده می‌کنند و یا در فصل تابستان مجبور به کاربرد فیس ماسک می‌شوند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

به گفته این محقق، وجود Pad موجود در دستگاه Face mask بر روی چانه و پیشانی در فصل گرما باعث سوزش و خارش پوست به همراه تعریق در زیر Padها می‌شود.

جمیلیان ادامه داد: این مشکل و حجم بزرگ و نمای خارجی دستگاه Face mask باعث می‌شود بیماران از این دستگاه استفاده نکنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این مشکلات اقدام به طراحی و ساخت دستگاه داخل دهانی کوچکی برای رفع و اصلاح مشکل عقب‌ماندگی فک بالا کردیم.

جمیلیان با تاکید بر اینکه کاربرد دستگاه داخل دهانی برای بیماران بسیار راحت‌تر از دستگاه خارج دهانی است، به بیان جزئیات این دستگاه پرداخت و توضیح داد: عدم استفاده از دستگاه خارج دهانی باعث عدم درمان ناهنجاری فک در افراد خواهد ‌شد، ولی ورود مینی اسکرو (Mini screw) به حرفه دندانپزشکی زمینه اختراع این دستگاه بوده است. مینی اسکرو ایمپلنت‌های کوچکی هستند.

مجری طرح اضافه کرد: در این روش این ایمپلنت‌های کوچک در ناحیه قدامی فک پایین در ناحیه دندان "کانین" قرار گرفته و یک پلاک متحرک نیز بر  روی فک بالا قرار داده می‌شود و با استفاده از کش‌های ارتودنسی این ایمپلنت‌ها به فک بالا متصل می‌شوند.

به گفته وی، فشار وارد شده از سوی کش‌ها به پلاک متحرک فک بالا، باعث جلو آوردن فک بالا خواهد شد.

جمیلیان تاکید کرد: با این روش، عقب‌رفتگی فک بالا که قبلا توسط دستگاه خارج دهانی درمان  می‌شد، توسط یک دستگاه کوچک داخل دهانی درمان می‌شود.

این محقق از ثبت این اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا با شماره ثبت US8414291B1 خبر داد و گفت: این اختراع با عنوان Methods and System for treatment of class3 به ثبت رسیده است.

وی، دستاورد دیگر مطالعات خود را طراحی و ساخت دستگاهی برای درمان عقب رفتگی فک بالا با استفاده از نیروی زبان نام برد و گفت: این دستگاه دارای سایز کوچک است که در داخل دهان نصب می‌شود و فک بالا را به سمت جلو هدایت می‌کند.

به گفته مجری طرح، این دستگاه با فشار زبان باعث می‌شود نیروی زبان به فک بالا منتقل شود و فک بالا در اثر نیروی زبان به جلو هدایت شود.

جمیلیان با تاکید بر اینکه در این تحقیقات "پلاک ارتودنسی" برای فک بالا ساخته شده است، خاطر نشان کرد: در این دستگاه یک قسمت عمودی وجود دارد که پشت دندان‌های قدامی فک بالا قرار می‌گیرد و با اعمال فشار زبان بر روی این قسمت عمودی می‌توان مشکل کمبود رشد فک بالا را درمان کرد.

جمیلیان با بیان اینکه این اختراع نیز با عنوان Plate Tongueدر اداره ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این دستاورد با شماره ثبت  USD742525S و با نامTongue  در این اداره ثبت شده است.

وی همچنین از طراحی و ساخت دستگاهی برای جلو آوردن فک پایین خبر داد و یادآور شد: گروهی از بیماران از عقب رفتگی فک پایین شکایت دارند و با این دستگاه می‌توان فک پایین را به جلو هدایت کرد.

به گفته وی دستگاه‌هایی که برای جلو آوردن فک پایین به طور معمول در کتاب‌های ارتودنسی پیشنهاد می‌شوند، معمولا حجیم هستند؛ حجم ولی دستگاه ساخته شده کمتر از دستگاه‌های مشابه است.

به گفته این محقق، این طرح به نام R-Appliance و به شماره ثبت USD777929S در اداره ثبت اختراعات آمریکا ثبت شد.

به گزارش ایسنا در حال حاضر بسیاری از متخصصان ایرانی و خارجی از این دستگاه برای جلو آوردن فک پایین استفاده می‌کنند، ضمن آنکه هر 3 اختراع ذکر شده در جوامع بین‌المللی به‌ویژه در کنگره ارتودنتیست‌های اروپا که در اسپانیا، فنلاند و انگلستان در سال‌های اخیر برگزار شده است، به صورت سخنرانی ارائه شده است.

این استاد تمام بخش ارتودنسی دانشگاه آزاد اسلامی مقالات این اختراعات را در  مجلات ذیل منتشر کرده است:

International Journal of orthodontics
Journal of ortodod
progress in Orthodontics
European journal of orthodontics


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5702/رفع-عقب‌ماندگی-رشد-فک-پایین-و-بالا-با-3-اختراع-محقق-دانشگاهی
بستن   چاپ