ایرانیان جهان
پیوند سلول های بنیادی برای درمان نوعی بیماری نادر پوستی
شنبه 30 دی 1396 - 6:30:02 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- محققان نشان دادند که پیوند سلول های بنیادی می تواند به طور موثری بیماران مبتلا به یک بیماری اتوایمن نادر را درمان کند؛ این رویکرد درمانی اولین درمان جدید را برای بهبود بقای در بیماران مبتلا به اسکلرودرمای شدید طی چهار دهه گذشته ارائه می دهد.

این رویکرد آزمایشی ارائه شده بوسیله محققان در مرکز سرطان دانشگاه ویرجینیا، از شیمی درمانی و پرتو درمانی برای تخریب سیستم ایمنی معیوب استفاده می کند و سپس آن را با استفاده از پیوند سلول های بنیادی جایگزین می کند.

 سلول های بنیادی از خون خود بیمار گرفته می شوند و بعد از شیمی درمانی مجددا به بیمار بازگردانده می شوند. استفاده از این روش در چندین مرکز نشان دهنده موفقیت امیدوار کننده آن بوده است و بقا و کیفیت زندگی بیماران را افزایش داده است.

این مطالعه به مقایسه موثرترین درمان موجود یعنی داروی سیکلوفسفامید با پیوند سلول های بنیادی پرداخت. سی و چهار نفر در این مطالعه داروی سیکلوفسفامید را دریافت کردند و 33 نفر هم مورد پیوند سلول های بنیادی قرار گرفتند. بعد از 72 ماه، 86 درصد آنهایی که مورد سلول درمانی قرار گرفته بودند، زنده ماندند و این درحالی بود که این آمار برای آن هایی که تنها از سیکلوفسفامید استفاده کردند، 51 درصد بود. 

بعد از چهار سال و نیم تحت نظر بودن، آنهایی که تحت سلول درمانی قرار گرفتند نتایج بهتری را نشان دادند و این در حالی بود که 44 درصد از بیمارانی که داروی سیکلوفسفامید را دریافت کردند به دلیل پیشرفت بیماری ناچار به استفاده از داروهای ضد روماتیسمی کردند. این آمار برای بیماران سلول درمانی شده 9 درصد بود. احتمال عفونت های ویروسی برای هر دو نوع درمان یکسان بود.

به عقیده محققان استفاده از پیوند سلول های بنیادی می تواند گزینه موثری برای درمان بیماران مبتلا به اسکلرودرما باشد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5688/پیوند-سلول-های-بنیادی-برای-درمان-نوعی-بیماری-نادر-پوستی
بستن   چاپ