ایرانیان جهان
راه‌اندازی خط تولید کاغذ از سنگ از دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی
چهارشنبه 27 دی 1396 - 6:55:14 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- این محصول در برنامه تلویزیونی "میانبر" با هدف معرفی دستاوردهای شاخص و پروژه‌های موفق جهاد دانشگاهی، از سوی مهدی اسکندری، آریا طاهری و سامان کهنه‌پوشی بعنوان محققان طرح معرفی شده است.

این محققان در این برنامه ضمن معرفی کاغذ سنگی عرضه شده و ذکر مزایای آن، اظهار کرده‌اند: سالانه یک میلیون و 300 هزار تُن کاغذ وارد کشور می‌شود که هر تن آن به ارزش 1200 دلار است. این در حالی است که برای هر تن کاغذ لازم است 20 درخت قطع شوند. 

در حال حاضر 40 کشور به دانش تولید کاغذ از سنگ دست یافته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چین، تایوان و مکزیک اشاره کرد. این کشورها از 20 سال پیش تاکنون کاغذ ساخته شده از سنگ را مورد استفاده قرار داده‌اند.

این کاغذ که جنسی شبیه پلاستیک دارد و دارای سطح نرمی است، از استحکام بالایی برخوردار بوده، مزایای زیادی نسبت به کاغذ ساخته شده از چوب دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضدآب بودن اشاره کرد.

علاوه بر عدم نیاز به استفاده از آب و انرژی در تولید کاغذ ساخته شده از سنگ و صرفه‌جویی در مصرف آب، وجود تعداد زیاد معادن سنگی در کشور را می‌توان یکی از دلایل لزوم استفاده از این نوع کاغذ در کشور دانست.

به گفته این محققان می‌توان قیمت این نوع کاغذ را به قیمت کاغذ معمولی رساند و از طریق کاهش هزینه کالاها ارزش افزوده ایجاد کرد.

محققان این طرح می‌گویند که از دیگر مزایای تولید کاغذ سنگی در داخل کشور می‌توان به اشتغال‌زایی اشاره کرد. در کارخانه‌ای که سالانه 5000 تن کاغذ تولید می‌کند، 50 نفر به صورت مستقیم و 200 تا 300 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

مهم‌ترین کاربرد کاغذ سنگی در صنعت بسته‌بندی است، ضمن آن که می‌تواند جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شود. این کاغذ تاشو بوده و چاپ بر روی آن امکان‌پذیر است.

کاغذ سنگی که خط تولید آن هم‌اکنون در این شرکت دانش‌بنیان رقم خورده است، از ترکیب کربنات کلسیم، پلیمرها و پودر سنگ ساخته می‌شود. این مواد در دستگاه اشترودل به خوبی مخلوط و یکنواخت شده و حاصل آن گرانول‌های بسیار سفت و ریز است.

بر اساس این گزارش، کاغذ سنگی ارزان‌تر از کاغذ ساخته شده از چوب کشورهای اروپایی بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار است. در صورتی که تولید آن در کشور فراگیر شود، امکان صادر کردن آن به کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5682/راه‌اندازی-خط-تولید-کاغذ-از-سنگ-از-دستاوردهای-شاخص-جهاد-دانشگاهی
بستن   چاپ