ایرانیان جهان
سهم ناچیز آموزش پزشکی از بودجه آموزش عالی
شنبه 23 دی 1396 - 6:57:50 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر باقر لاریجانی در گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه 9 که در ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه درصد بودجه‌ای که به آموزش پزشکی از اعتبارات آموزش عالی اختصاص یافته، درصد بالایی نیست، عنوان کرد: با توجه به نیازهای کشور و همچنین با توجه به جهش‌هایی که حوزه پزشکی می‌تواند در مرزهای مورد نیاز کشور داشته باشد، حمایت مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد تا آموزش پزشکی، آزمایشگاه‌ها، علوم پایه، آموزش بالینی و مراکز آموزشی ما بتوانند جایگاه مناسبی را در کشور، منطقه و جهان به دست آورد.

وی ادامه داد: اکنون ما در حوزه پزشکی و دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، هیچ موسسه آموزش عالی و بیمارستان آموزشی نداریم که مورد اعتبار بخشی قرار نگرفته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خوشبختانه در شورای گسترش دانشگاه‌ها، برنامه‌ی 5 ساله آتی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف علمی در حال تصویب است، ادامه داد: اگر این برنامه بتواند به مناطق آمایشی توسعه پیدا کند، پیش‌بینی می‌شود که نقشه توسعه علمی کشور در بستر دانشگاه‌ها متناسب با رشته‌های مورد نیاز در کشور و با حضور اساتید مختلف ساماندهی گردد و این اقدام مهم در راستای توسعه و نقش‌آفرینی ما به عنوان مرجعیت علمی به منظور گسترش علم در منطقه در چشم‌انداز تاثیرگذار است.

لاریجانی با اشاره به تحقق دانشگاه‌های نسل سوم در دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم در دانشگاه‌های علوم پزشکی مولفه‌های متعددی می‌طلبد که تحقق آن‌ها آسان نیست. دانشگاه نسل سوم یک نگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود، یعنی اکثر  اساتید معتقدند با حرکت به سمت دانشگاه‌ نسل سوم می‌توانند دانشگاه را زنده نگاه دارند.

وی تصریح کرد: ما در شورای گسترش محاسبات اولیه نیروهای تخصصی را در تعدادی از رشته‌ها به پایان رساندیم و در نظر داریم که یک منطقه آمایشی در پنج سال آینده بتواند هفت درصد نیازهای منطقه خود را پوشش دهد. 

لزوم حرکت دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت مرجعیت علمی و آینده‌نگاری

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر حرکت دانشگاه علوم پزشکی در جهت مرجعیت علمی و آینده‌نگاری، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در مورد مرجعیت علمی جهانی کردن زبان فارسی را توصیه کردند به طوری که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر یا یک دانشمند بخواهد به نظریه خاص در حیطه علم و یا فلسفه دست پیدا کند باید ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرند. تقویت اعتماد به نفس علمی در زمینه علم، همزمانی و همراهی عوامل فردی اجتماعی و حاکمیتی و تکریم دانشمندان، توسعه کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها، انتشار علوم  در قالب کتب و رسانه در نقش دانش توسط مترجمان وافزایش مراودات با سایر کشورها، در دستیابی به مرجعیت علمی و آینده‌نگاری موثر است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما هدفمان این است که تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند در جهت مرجعیت علمی و آینده‌نگاری حرکت کنند، افزود: یکی از مهمترین ابزارهای آینده‌نگاری در آموزش علوم پزشکی استقرار نظامی برای رصد و مدیریت نیل به این هدف است که از مجرای راه اندازی تحقیقات راهبردی آموزش علوم  پزشکی، زمینه‌های تحقق آن فراهم شده است.

تدوین کتب مرجع علوم پزشکی

وی در خصوص تدوین کتب مرجع علوم پزشکی افزود: یکی از اقدامات بسیار اثر بخش در راستای توجه به دانش بومی و ایجاد زمینه‌ برای تحقق مرجعیت علمی، تدوین کتب مرجع ملی در علوم پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این راستا کتب مرجعیت علمی دندان پزشکی با همکاری اعضای بوردهای تخصصی دندانپزشکی و اساتید دانشگاه‌ها به عنوان اولین اقدام در این خصوص تدوین گردیده و در اختیار دانشجویان در رده‌های مختلف تحصیلی قرار گرفته است؛ تاکنون 14 جلد از این کتب تدوین شده است که 6 جلد چاپ و توزیع گردیده است. 

لاریجانی افزود: بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان نقشه راه آموزش پزشکی در دولت یازدهم طراحی شده و طی سه سال اجرای این برنامه‌ها، دستاوردهای چشمگیری با همت تمامی دست‌اندرکاران در حوزه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌ها حاصل گردیده است. استقرار کامل این بسته‌ها عنوان اولویت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی در دولت دوازدهم پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: به عنوان اولین گام در این راستا، بسته‌ها طی جلسات متعدد با مدیران ستادی و دانشگاهی مورد بازنگری قرار گرفت. سطح‌بندی اقدامات اجرای بسته‌های پیام بعدی است. الگوی سطح بندی پیاده‌سازی برنامه‌ها، الگویی مناسب برای اجرایی‌سازی برنامه تحول خواهد بود. لازمه تحقق این برنامه، تعریف درست سطوح و نقش هر یک از آنها در اجرا برنامه است. امید است تا پایان دی ماه 96، برنامه‌های اقدام در سطوح سه‌گانه نهایی گردد.

با یک شیوه جدید به تحول در آموزش پزشکی نگاه کردیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ما با یک شیوه جدید به تحول در آموزش پزشکی نگاه کردیم و توانستیم در حوزه آموزش عالی اسناد بالادستی را بکارگیریم. 

لاریجانی با اشاره به گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کلان منطقه 9، بیان کرد: روسا و معاونان دانشگاه‌های مختلف کلان منطقه 9 گزارشاتی را در این نشت ارائه کردند که تقریبا تمام آن‌ها در جهت سیاست‌های کلی و استراتژی‌های است که برای توسعه آموزش پزشکی با نگاهی چشم‌اندازی طراحی شده است.

وی با اشاره به جامعیت بخشیدن به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سلامت در شهر مشهد، عنوان کرد:  برنامه اصلی ما در وزارت بهداشت، اجرایی کردن بخش زیادی از برنامه تحول آموزش و  سیاست‌های کلان کشور در حوزه سلامت، نقشه علمی و سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور است که برخی از آن‌ها توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و بعضی دیگر نیز توسط شورای عالی فرهنگی تصویب شده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سابقه بالایی برخوردار بوده و در حوزه پزشکی فعالیت‌های آموزشی بسیاری را انجام داده است، اظهار کرد: کلان منطقه 9 کلان منطقه 9 یکی از مناطق فعال آمایشی است و این منطقه از لحاظ جمعیتی یک دهم کشور را شامل می‌شود. نسبت تعداد اعضای علمی با دانشجویان در این منطقه قابل قبول است. ما امیدواریم بتوانیم با اخذ مجوزهای جدید به این مناطق کمک کنیم و برنامه‌های آینده آن‌ها را با موفقیت پیش ببریم. 

وی ادامه داد: کلان منطقه 9 ماموریت‌های خاصی را در حوزه پزشکی دنبال می‌کند که از  جمله می‌توان به حوزه‌های تغذیه، دندانپزشکی، علوم اعصاب، درمان افراد سالمند و بیماران سرطانی اشاره کرد که تمام این موارد از جمله نیازهای کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ما مسئولیت بازبینی کتاب مرجع دندانپزشکی، بازبینی جدید کوریکولوم آموزشی دندانپزشکی و پیشرفت در زمینه علوم تغذیه را به کلان منطقه 9 واگذار کرده‌ایم که این منطقه علاوه بر فعالیت خود سایر مناطق کشور را نیز توانسته در این زمینه درگیر کند. 

لاریجانی مصوبه تقسیم بندی آمایش آموزش عالی در دانشگاه های علوم پزشکی در شورای انقلاب فرهنگی را اقدامی موثر دانست و اضافه کرد: در این مصوبه دو گام اساسی آمایشی کردن و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، را دنبال کردیم و برنامه تحول آموزش را در این بستر پیاده کردیم. حرکت به سمت مرجعیت علمی و دانشگاه‌های نسل سوم هدف‌مدار بودن و مورد نیاز تربیت کردن دانشجو از جمله اهدافی بود که ما تاکنون دنبال کردیم. مجازی‌سازی، بازبینی شیوه‌های برگزاری آزمون‌های آموزشی و اعتباربخشی موسسات آموزش عالی از جمله اقدامات ما محسوب می‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5651/سهم-ناچیز-آموزش-پزشکی-از-بودجه-آموزش-عالی
بستن   چاپ