ایرانیان جهان
جلوگیری از استراق سمع با انتقال از راه دور جدید کوانتومی
یکشنبه 17 دی 1396 - 6:57:01 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دانشمندان بررسی کردند که چگونه جفت‌های فوتون می‌توانند یک راه اتصال را در فواصل بزرگ ایجاد کنند که پدیده‌ای است که با عنوان "گرفتاری کوانتوم‌ها" شناخته می‌شود.

این امر می‌تواند برای شبکه‌های اینترنتی که اساسا هک نشدنی هستند، استفاده شود؛ اما ناپدید شدن فوتون‌ها حین جذب یا پراکندگی آن‌ها می‌تواند امنیت سیستم را تهدید کند.

در آزمایش‌های جدید، محققان نشان داده‌اند که انتقال راه دور کوانتومی چگونه می‌تواند مشکل را برطرف کند تا مشخص شود که آیا ذرات نور باعث ایجاد این مشکل شده‌اند یا خیر.

مطالعه جدید محققان مرکز دینامیک کوانتومی دانشگاه "گریفیث" در استرالیا نشان می‌دهد که چگونه فوتون‌های جفت یا ذرات نور می‌توانند به طور دقیق و حتی در شرایط آنهایی که خارج از آزمایشگاه شبیه‌سازی شده‌اند، آزمایش شوند.

فوتون‌های متصل شده، تولیدکننده ارتباط کوانتومی هستند.

در این حالت حرکات یک فوتون روی رفتار فوتون‌های دیگر حتی در مسافت طولانی تاثیر می‌گذارد و هنگامی که همراه یک کانال ارتباطی ارسال می‌شوند، می‌توانند شبکه‌های امن اینترنتی ایجاد کنند.

به منظور تایید این‌که فوتون‌ها در مکان‌های مختلف نشان‌دهنده پدیده‌ای با عنوان "عدم ثبات مکانی کوانتومی" هستند، محققان روش جدیدی را با استفاده از حرکات کوانتومی توسعه دادند.

پروفسور "جف پراید"، رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: عدم موفقیت در این آزمایش به این معنی است که پدیده استراق سمع ممکن است در شبکه اینترنتی نفوذ کند.

با افزایش طول کانال کوانتومی، فوتون‌های کمتر و کمتری از طریق راه ارتباطی عبور خواهند کرد.

هر فوتون گم شده، شرایط را برای استراق سمع آسان‌تر می‌کند تا با شببیه‌سازی گرفتاری کوانتومی، امنیت را از بین ببرد.

بنابر گفته دکتر "مورگان وستون"، نویسنده اصلی این مقاله، تیم تحقیقات، فوتون‌هایی را انتخاب کرده است که در کانال‌هایی با بیشترین احتمال ناپدیدی وجود داشتند و سپس آنها را به یک کانال کوانتومی پاک انتقال داده‌اند.

برای رسیدن به مرحله انتقال از راه دور کوانتومی، محققان باید فوتون‌های جفت اضافی و با کیفیت بالاتری را اضافه کنند.

اینها باید با راندمان بالا تولید و شناسایی شوند، بنابراین می‌توانند زیان‌های وارده را جبران کنند.

محققان از منبع فوتون وتکنولوژی تشخیص در این مطالعه استفاده کردند که با همکاری موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا واقع در بولدر در ایالت کلرادو صورت گرفت.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5614/جلوگیری-از-استراق-سمع-با-انتقال-از-راه-دور-جدید-کوانتومی
بستن   چاپ