ایرانیان جهان
شناسایی مقادیر فلزات سنگین و سموم در داروها
یکشنبه 17 دی 1396 - 6:52:34 AM
مهر

سرزمین ایرانیان- محمد بهبهانی فارغ التحصیل دکتری شیمی تجزیه از دانشگاه شهید بهشتی و برگزیده نوزدهمین جشنواره جوان خوارمی  در خصوص طرح خود با عنوان «شناسایی و اندازه گیری مقادیر کم فلزات سنگین، سموم و داروها در نمونه های زیست محیطی با روش های نوین استخراج» اظهار کرد: مهندسان محیط زیست و صنایع غذایی برای کنترل کیفیت و مجاز بودن غلظت فلزات سنگین و سموم در نمونه های غذایی و محیط زیستی، نیاز به روش های جداسازی کارا و موثر برای استخراج یون ها و مواد در مقادیر کم از ماتریکس های نمونه دارند.

وی افزود: همچنین شرکت های دارویی و کارشناسان علوم جنایی برای شناسایی داروها در نمونه های بیولوژیکی بدن همچون خون و ادرار نیاز به روش های جداسازی موثر دارند.

این محقق ادامه داد: در این تحقیقات از روش های نوین جداسازی بهره گرفتیم که در آن از نانو مواد جدید همچون نانوذرات پلیمر قالب مولکولی و یونی، نانوذرات مغناطیسی و ماتریکس های پیچیده بیولوژیکی، محیط زیستی و غذایی استفاده شده است.

وی افزود: جداسازی فلزات سنگین، سموم و داروها در نمونه های زیستی در این طرح با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به دستگاهی پیشرفته انجام می گیرد.

وی با بیان مثالی توضیح داد: در این طرح با استفاده از نانوذرات مغناطیسی پلیمر  قالب مولکولی برای جداسازی داروی لاماتروژوین که یک داروی ضد افسردگی است در نمونه های ادرار و خون استفاده شده؛ از نتایج این طرح می توان برای کنترل غلطت دارو در بدن بهره برد.

به گفته بهبهانی، همچنین با استفاده از این نانو مواد توانستیم برای ساخت نانوسنسورهای موثر برای جداسازی گزینش پذیر و شناسایی الکتروشیمیایی نمونه های یاد شده در ماتریکس های پیچیده استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از روشی که به آن دست پیدا کردیم ماده ای طراحی کردیم که به صورت گزینش پذیر یون اورانیل را از محیط جداسازی کرده و با تغییر رنگ واضح آلودگی احتمالی اورانیل را در کمترین زمان ممکن مشخص می کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5612/شناسایی-مقادیر-فلزات-سنگین-و-سموم-در-داروها
بستن   چاپ