ایرانیان جهان
تلاش محققان برای راه‌اندازی خط تولید صنعتی نانوجوهرها
شنبه 16 دی 1396 - 7:29:49 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- وحید نبوی، مجری طرح با بیان اینکه فعالیت در زمینه تولید انواع مرکب‌های جوهر افشان و به ‌کارگیری فناوری‌های نوین در تولید این مرکب‌ها را را از سال 1380 آغاز کردیم، گفت: پس از سال‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو، موفق به تولید مرکب‌های پایه آب جوهرافشان حاوی نانورنگدانه شدیم که هم کیفیت و هم قیمت آن با محصولات خارجی قابل‌رقابت است.

وی افزود: تکنیک تبخیر بالای جوهر گاما برای افزایش سرعت خشک شدن جوهر روی کاغذ نیز با قدرت چسبندگی فوق العاده، یکی دیگر از مزیت‌های منحصر به فرد جوهرهای تولیدی به شمار می‌رود.

نبوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 50 محصول نانویی از انواع مرکب‌های جوهرافشان شامل نانوجوهرهای چاپگرهای جوهرافشان hp، canon و epson، نانوجوهرهای پلاترهای صنعتی، نانوجوهرهای فلکسی و نانومرکب‌های جت پرینترهای تاریخ‌زن خوراکی و شیمیایی تولید می‌شود.

مجری طرح اضافه کرد: کیفیت این محصولات در حد محصولات خارجی است ضمن آنکه قیمت این مرکب‌ها نیز حدود 30 درصد ارزان‌تر از متوسط بازار است.

نبوی با اشاره به استفاده از فناوری نانو در این محصولات خاطرنشان کرد: قطر نازل مورد استفاده در چاپگرها در حد یک‌چهارم قطر یک تار مو است، بنابراین طبیعی است که کوچکترین ذره و گرد و غباری می‌تواند موجب گرفتگی این نازل‌ها و خرابی هد چاپگر شود.

به گفته وی به‌کارگیری فناوری نانو و استفاده از نانوذرات کربن سیاه متخلخل با توزیع اندازه ذره 20 تا 50 نانومتر، موجب کاهش گرفتگی و خرابی هد شده و بنابراین عمر چاپگرها را افزایش می‌دهد.

این محقق با بیان اینکه این نانوجوهرها هم‌اکنون در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید می‌شود، اظهار کرد: این محصولات به کشورهایی نظیر مجارستان، ترکیه، عراق، مالزی، افغانستان صادرات می‌شوند همچنین به دنبال جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی خط تولید صنعتی این محصولات هستیم.

محصول مرکب پایه آب جوهرافشان حاوی نانوذرات رنگی در تیرماه 1394 موفق به اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5607/تلاش-محققان-برای-راه‌اندازی-خط-تولید-صنعتی-نانوجوهرها
بستن   چاپ