ایرانیان جهان
بانک اطلاعاتی پروژه «ایرانوم» در دسترس محققان قرار گرفت
شنبه 16 دی 1396 - 7:22:26 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- دکتر حسین نجم آبادی با اعلام این خبر افزود: پروژه کشوری «ایرانوم» که شامل توالی یابی ژنومیک هشت گروه نژادی ایرانی است هم اکنون در فاز اول قرار دارد و این پروژه از طریق وب سایت ایرانوم به آدرس www.iranome.ir قابل استفاده برای تمامی مراکز تحقیقاتی علوم پایه، پزشکی و نیز پزشکی شخص محور در کشور است.

نجم آبادی تاکید کرد: این database به صورت رایگان در اختیار کلیه محققان و متخصصان ایرانی قرار می گیرد تا در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های ژنتیکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود:  این بانک اطلاعاتی، یک پروژه زیربنایی و اساسی جهت رفع نیاز کشور بوده و مراحل تکمیلی بعدی این پروژه در حال انجام و استمرار است.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی که دارای کرسی پژوهشی کشوری است، از تمامی دست اندرکاران حیطه پزشکی و ژنتیک کشور دعوت کرد تا جهت ارتقا و توسعه هرچه بیشتر بانک های اطلاعاتی از این قبیل در حوزه های مختلف پزشکی و ژنتیک، دست یاری و همکاری به این مرکز دهند تا واریاسیون های نادر جمعیت کشور شناسایی شده و ایران به عنوان قطب ژنومیک در منطقه مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از هشت سال پیگیری و تلاش جهت توجیه مسئولان وقت کشور در خصوص ضرورت و الزام تاسیس بانک اطلاعاتی ژنوم جمعیت ایرانی، سرانجام در سال  1394، با حمایت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و نیز پشتیبانی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری با تصویب پروژه کشوری «ایرانوم» ، این بانک اطلاعاتی در سال جاری تکمیل و در حال حاضر راه اندازی شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5604/بانک-اطلاعاتی-پروژه-«ایرانوم»-در-دسترس-محققان-قرار-گرفت
بستن   چاپ