ایرانیان جهان
درمان پارکینسون با مطالعه ژنوم سمندر
دوشنبه 11 دی 1396 - 6:42:28 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- محققان توانسته اند ژنوم سمندری به نام Iberian ribbed newt را ردیابی کنند و امیدوارند با مطالعه آن روزی بتوانند به انسان قابلیت رشد دوباره اعضای از دست رفته بدن و حتی بافت مغز را بدهند.

بسیاری از حیوانات دو زیست توانایی رشد دوباره اعضای بدن خود را دارند. اما سمندرها قابلیت خارق العاده پرورش تمام اعضای بدن از جمله بخش های مغز را دارند.

درهمین راستا دانشمندان معتقدند با مطالعه ژنوم سمندر می توان به انسان ها کمک کرد در آینده اعضای بدن خود را دوباره پرورش دهند. همچنین این مطالعه به کشف درمانی برای پارکینسون و برخی بیماری های مغزی دیگر نیز منجر می شود.

به هرحال محققان موسسه کارولینسکا در سوئد توالی ژنوم سمندر را بررسی کرده اند.

 پروفسور آندراس سیمون در این باره می گوید: ما فقط به کمک فناوری کنونی توانستیم چنین ژنوم بزرگی را بررسی کنیم. بررسی توالی ژنوم فرایند طولانی نیست بلکه خلق دوباره آن بسیار وقت گیر است.

 سمندر Iberian ribbed newt در سواحل جنوب اسپانیا و پرتغال و همچنین بخش هایی از مراکش زندگی می کند.

یکی از نخستین یافته ها درباره ژنوم این حیوان تعدد نسخه  گروه میکرو RNA خاصی بود که در سلول های بنیادین نطفه پستانداران یافت می شود. سلول های نطفه ای را می توان در هر یک از سلول های بدن انسان نیز یافت. این سلول ها شامل سلول های خسارت دیده مغز ناشی از بیماری هایی مانند پارکینسون نیز می شود.

محققان 10 سال قبل نشان دادند سمندر می تواند تمام سلول هایی که در بیماری پارکینسون از بین می رود را ظرف 4 هفته دوباره بسازد.

بنابراین آنها قصد دارد فرایند های مولکولی این توانایی را بررسی کنند تا به این وسیله استراتژی هایی برای رشد دوباره اعضای بدن انسان ارائه کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5583/درمان-پارکینسون-با-مطالعه-ژنوم-سمندر
بستن   چاپ