ایرانیان جهان
دستگاه جداسازی گل زعفران با فناوری پردازش تصویر ساخته شد
یکشنبه 10 دی 1396 - 1:47:32 PM
مهر

سرزمین ایرانیان- مهرداد کرمی، مجری طرح دستگاه جداسازی اجزای گل زعفران مبتنی بر پردازش تصویر و برگزیده نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی   اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نود درصد تولید جهانی زعفران متعلق به ایران است که جداسازی اجزای گل زعفران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تقریبا در تمام دنیا فرایند پاکسازی گل زعفران به صورت دستی انجام می گیرد، خاطر نشان کرد: پاک کردن گل زعفران با دست زمان بر و دشوار است که می تواند مشکلات عدیده ای را به وجود بیاورد.

کرمی افزود: برای حل این معضل اقدامات گسترده ای از سال ها پیش در نظر گرفته شده ولی این طرح ها همواره با نواقصی روبرو بوده اند.

این محقق برگزیده جشنواره جوان خوارزمی عنوان کرد: از این رو درصدد برآمدیم تا بر اساس پردازش تصویر جداسازی اجزای گل زعفران را راحت تر انجام دهیم.

به گفته کرمی، در این طرح که با مطالعه گسترده بر روی اقدامات صورت گرفته در گذشته و طراحی انواع آزمایشات و پیاده سازی انواع فرایندها، محصول نهایی فاقد نواقص موجود در سایر طرح های قبل بوده ست.

وی با بیان اینکه این دستگاه امکان فرآوری خودکار گل زعفران را با سرعت بالا فراهم می آورد، خاطر نشان کرد: از این دستگاه می توان در ابعاد صنعتی نیز بهره برد.

این محقق افزود: در این طرح گل های زعفران به شکل توده ای توسط کاربر وارد دستگاه می شود و  نیازی به جداسازی و مرتب سازی گل ها نیست.

کرمی عنوان کرد: سپس گل ها وارد بخش شناسایی و برش دستگاه شده، برش داده می شوند و بر اساس فناوری بینایی ماشین اجزای گل زعفران مورد شناسایی قرار می گیرند.

به گفته وی، یک ربات کار در داخل دستگاه بعد از جداسازی و مرتب سازی اجزای گل را برش می دهد و در نهایت گل وارد بخش جداسازی می شود.

این محقق با بیان اینکه به واسطه این دستگاه سخت ترین مرحله زعفران اتوماتیک می شود، گفت: وقتی  جداسازی گل زعفران به صورت دستی باشد مشکلات آلودگی پیش می آید که این موضوع برای صادرات دشواری ایجاد می کند ولی با استفاده از این دستگاه مشکل آلودگی از بین می رود.

وی با اشاره به ویژگی های این دستگاه خاطر نشان کرد: با استفاده از این دستگاه سرعت جداسازی  و سطح زیر کشت بالا می رود در نهایت قیمت برای صادرات نیز افزایش می یابد.

کرمی با بیان اینکه دستگاه هایی که تاکنون در این زمینه ساخته شده اند با مشکلاتی روبرو بوده اند، بیان داشت: این دستگاه بر اساس پردازش تصویر کار می کند به صورتیکه گلها به صورت رندم وارد دستگاه می شوند ولی دستگاه های موجود این ویژگی را ندارند.

کرمی با بیان اینکه نمونه صنعتی این دستگاه ساخته شده، گفت: این دستگاه می تواند حداقل 200 کیلو گل زعفران در روز را جداسازی کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5576/دستگاه-جداسازی-گل-زعفران-با-فناوری-پردازش-تصویر-ساخته-شد
بستن   چاپ