ایرانیان جهان
در هنگام برخورد ستاره‌های نوترونی چه اتفاقی می‌افتد؟
دوشنبه 4 دی 1396 - 6:50:43 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- براساس یک نظریه جدید که اخیرا توسط گروه (GROWTH) متشکل از ستاره‌شناسانی از سراسر جهان اثبات شده است، ادغام ستاره نوترونی، موجب فوران اشعه‌های گامای کوتاه می‌شود.

"فوران پرتو گاما" (GRB) به فوران‌های انرژی‌زایی گفته می‌شود که موجی از پرتوهای گاما را با مدت زمان کمتر از دو ثانیه منتشر می‌کنند. از سال 2005، تنها تعداد کمی از چنین رخدادهای ستاره‌شناسی، با موفقیت در سراسر کهکشان تشخیص داده شدند. منشاء آنها نیز تا زمان کشف یک فوران پرتو گاما در سال 2014 یک راز باقی مانده بود.

یک ادغام فشرده، موجب تولید GRB 130603B شد که 0.2 ثانیه نوری به طول انجامید و یک پس‌فروزش ایکس‌ری به دنبال داشت. سپس دانشمندان، فورانی از ذرات کوچک مشاهده کردند که از نظر آنها به اجزای ابتدایی یک ستاره نورونی شبیه بود. به همین دلیل، آنها نتیجه گرفتند که برخورد ستاره‌های نوترونی، منبع احتمالی فوران پرتوهای گامای کوتاه است.

گزارشی که در مجله " Nature" چاپ شد، این نتیجه‌گیری را تایید می‌کند. دانشمندانی از نهادهای گوناگون مانند "دانشگاه سیدنی" (University of Sydney)، " مؤسسه فناوری کالیفرنیا" (Caltech) و "سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود" (CSIRO)، یک ادغام ستاره نوترونی را کشف کردند که در ماه اوت سال 2017 تشخیص داده شد.

پس از سه ماه بررسی، تلسکوپ‌های رادیویی آنها، یک انتشار زاویه باز از موج‌های گامای باقی‌مانده را از فاصله 130 میلیون سال نوری از زمین گرفت.

یک منحنی اشعه گاما که سیگنال GW170817 را به وجود آورده بود، در اثر برخورد ستاره نوترونی به وجود آمد. این منحنی، در فاصله 40 مگاپارسک، بدون فواره قابل تشخیص مرتبط با فوران پرتو گاما منتشر شد. این رخداد، دانشمندان را به دو نتیجه‌گیری سوق داد.

یکی از نتیجه‌گیری‌ها بیان می‌کند که یک فوران به وجود آمد اما مسیر آن دور از خط دید بود؛ درحالی‌که براساس نتیجه‌گیری دیگر، ممکن است سیگنال GW170817 دنباله یک cocoon(ماده نوترونی که در پی برخورد حاصل می‌شود) باشد. مورد دوم، بیشترین سازگاری را با مشاهدات این گروه دارد.

براساس کشف این پژوهشگران، ممکن است ادغام ستاره نوترونی، منبع مستقیم فوران پرتوهای گامای کوتاه نباشد بلکه آنها کوکون‌ها ((cocoons  را منتشر می‌کنند که همین می‌تواند منبع احتمالی امواج الکترومغناطیسی گذرایی باشد که در سراسر جهان رخ می‌دهد.

اخیرا، ستاره‌های نوترونی به سیاره‌های قابل سکونت می‌پیوندند. پژوهشی که توسط "آلساندرو پاترونو" (Alessandro Patruno) و "میکل کاما" (Mihkel Kama) از "دانشگاه لیدن"(Leiden University) هلند انجام شد ادعا می‌کند به‌رغم وجود چنین شرایط دشواری، چنین سیاراتی در مدارهای اطراف ستاره‌های نوترونی وجود دارند.

اکنون که این گروه، وجود cocoons را کشف کرده است، یکی از اعضای آن، دکتر "آدام دلر" (Adam Deller)  از "دانشگاه فنی سوین‌بورن" (Swinburne University of Technology) استرالیا می‌گوید آنها بررسی‌هایی برای جستجوی بیشتر در مورد مواد غنی از نوترون انجام خواهند داد. همچنین دلر آینده روشنی برای ستاره‌شناسی موج گرانشی پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی شده که برخورد دو ستاره در سال 2022 رخ خواهد داد. انتظار می‌رود این اتفاق، نوستاره‌ای را به وجود آورد که از زمین قابل دیدن باشد

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5542/در-هنگام-برخورد-ستاره‌های-نوترونی-چه-اتفاقی-می‌افتد؟
بستن   چاپ