ایرانیان جهان
دانشمندان بخش مسئول تشخیص صداها در مغز را پیدا کردند
یکشنبه 3 دی 1396 - 6:53:16 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- محققان دریافتند: همانطور که سیستم‌های تشخیص صدا در شرکت‌های مختلف همچون آمازون و اپل، با استفاده از قطعاتی می‌توانند صحبت‌های انسان را تشخیص دهند، مغز ما نیز می‌تواند با استفاده از نقطه‌ای کوچک این قابلیت را داشته باشد.

تحقیقات جدید یک دانشگاه آلمانی نشان می‌دهد: ما می‌توانیم برای مثال صدای دونالد ترامپ را از صدای مادرمان تفکیک دهیم زیرا این قابلیت به سبب وجود بخشی از قسمت انتهایی و راست لوب گیجگاهی است که یکی از چهار لوب اصلی در مغز پستانداران است.

دانشمندان تا مدت های طولانی در مورد ناحیه دقیقی که مسئول تشخیص صدا است، اختلاف نظر داشتند. اما اکنون معتقدند که تمامی وظیفه تفکیک صدا در ناحیه ای کوچک صورت می‌گیرد که به عنوان " شکنج برتر لوب گیجگاهی"  (STG) شناخته می‌شود.

این گروه از محققان با بررسی روی 58 بیمار که به آسیب های مغزی مبتلا بودند دریافتند، آندسته از بیمارانی که دارای ضایعاتی در بخش انتهایی و راست لوب گیجگاهی مغزشان بودند، به سختی صدای دیگران را تشخیص می دادند.

افرادی که دچار سکته مغزی شده بودند، با احتمال بیشتری در تشخیص صداها ناتوان بودند.

کلادیا رزواندویتز محقق موسسه تحقیقات مغزی و علوم انسانی "ماکس پلانک"" (MPI CBS) در لاپیزیگ و سرپرست این تحقیق گفت : اظهارات بسیار معتبری در بررسی بیماران مبتلا به ضایعه مغزی و در مورد اینکه کدام نواحی مغز چه عملکردی دارند حاصل شده است.

محققان این مطالعه معتقدند: از دست دادن عملکردهای مغز که به علت آسیب به بخش مهمی از لوب گیجگاهی است، به دریافت اطلاعاتی راجع به بخش مهمی از لوب گیجگاهی کمک می کند که اکنون دانشمندان معتقدند برای تشخیص صدا بسیار مهم است.

از میان افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، 9 درصد مشکلات خاصی راجع به تشخیص یک صدا از صداهای دیگر را داشتند.

به گفته محققان این تحقیق، این تعداد به اندازه کافی قابل توجه هستند که نشان دهنده نقش مهم  "شکنج برتر لوب گیجگاهی"  (STG) در چگونگی توانایی شنیداری انسان می باشند.

علاوه بر این، دانشمندان به اسکن مغز بیماران مورد آزمایش نیز توجه کردند.

این یافته‌ها توسط یک مطالعه قبلی در MPI CBS پشتیبانی شده بود که پدیده ای است که معمولا با عنوان "نابینایی صدا" یا "فوناگنوزیا" شناخته می شود و عدم توانایی مغز در تشخیص صداها است.

دو گروه در این بررسی شرکت کردنند که یک گروه در آلمان به مبتلایان فوناگنوزیا شناخته شده‌اند. این گروه قادر به شناسایی افراد از طریق صدایشان نبودند. حتی مادر یا فرزندشان.

رزواندوویتز و همکارانش همچنین متوجه شدند که تغییرات در بخش داخلی و سمت راست لب گیجگاهی منجر به نقص مربوطه می‌شود.

  وی ادامه داد: این یافته‌ها ما را در فهمیدن چگونگی فعالیت مغز در تشخیص صدا کمک می‌کند و اصولی را در جستجوی درمان‌های مؤثر برای مبتلایان به فونگنوزیا پدید می‌آورد که یک کمبود نسبتا شایع است که گاهی اوقات از زمان تولد و به ویژه پس از سکته مغزی به وجود می آید. بنابراین باید آگاهی‌ها راجع به این مشکل را گسترش دهیم

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5536/دانشمندان-بخش-مسئول-تشخیص-صداها-در-مغز-را-پیدا-کردند
بستن   چاپ