ایرانیان جهان
بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهم‌ترین دغدغه وزارت علوم/اثرات جشنواره‌های علمی در معرفی محققان
دوشنبه 27 آذر 1396 - 12:53:35 PM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر عبدالرضا باقری امروز در مراسم نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی اظهار کرد: اگر امروز از اقتصاد دانش‌بنیان حرف می‌زنیم، ثمره تلاش‌های افرادی است که در این راه گام برداشته‌اند.

وی با تاکید بر اثرگذاری منطقه جغرافیایی علوم و فناوری، اظهار کرد: در گذشته دانشمندان برجسته تنها در منطقه خاصی اثرگذار بودند، ولی امروز دانشمندان و پژوهشگران با توسعه علوم و فناوری در سطح جهانی اثرگذار هستند.

باقرزاده با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان ماحصل همین تلاش‌های محققان و دانشمندان بوده است، ادامه داد: در کشورهایی که اقتصاد آنها مبتنی بر دانش و فناوری است، توجه مضاعفی به مقوله علم و فناوری داشته‌اند. این امر نیز باید زیربنای حرکت اقتصادی کشور قرار گیرد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیر تکامل دانشگاه‌ها در کشور، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های نسل اول در جهت تربیت نیروی انسانی گام برداشته‌اند که در این زمینه تامین نیروهای کارشناسی در بخش‌های صنعتی،‌ تجاری و سایر امور زیربنایی را بر عهده داشتند.

باقرزاده دانشگاه‌های نسل دوم را دانشگاه‌های پژوهش محور دانست و افزود: پژوهش،‌ یکی از نیازهای جدی آن زمان بوده است، ولی امروزه دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عبور از دانشگاه‌های پژوهش محور به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم از دغدغه‌های امروز وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: در این نوع دانشگاه‌ها، به دنبال دانشگاه‌های کارآفرین و جامع محور هستیم که در آن معضلات جامعه رفع شود و به دنبال ایجاد و خلق ایده و تبدیل ایده به دانش و تبدیل دانش به محصول و ثروت پیگیری می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور همه محققان کشور و اقدامات وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها، علم و فناوری بتواند روز به روز مستحکم‌تر توسعه یابد.

باقرزاده خطاب به برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی گفت: مردم به شما به عنوان یک سرمایه مهم نگاه می‌کنند، از این رو به شما ایمان دارند و شما باید با این اعتماد گام‌های مهمی در راستای توسعه علم و فناوری در کشور بردارید.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جشنواره خوارزمی را یکی از فرصت‌های مناسب برای رشد و تعالی جوانان کشور دانست و یادآور شد: اما در مقابل، بیکاری فارغ‌التحصیلان یکی از چالش‌های مهم کشور است، از این رو باید بتوانیم دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های خلاق سوق دهیم که نه تنها برای فارغ‌التحصیلان خود، بلکه برای همه افراد شغل ایجاد کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، اضافه کرد: در کنار دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را در استان‌ها راه‌اندازی کردیم تا بستر مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و زمینه کارآفرینی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم کنیم.

باقرزاده با اشاره به اثرات برگزاری جشنواره جوان خوارزمی در طی 19 دوره، افزود: نمونه آن، یکی از مخترعان جوانی بود که در حوزه خنثی‌سازی بمب‌های مغناطیسی دستاوردهایی را ارائه کرده و توانسته لوح تقدیر از بسیاری از کشورها دریافت کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5498/بیکاری-فارغ‌التحصیلان-دانشگاهی-مهم‌ترین-دغدغه-وزارت-علوم-اثرات-جشنواره‌های-علمی-در-معرفی-محققان
بستن   چاپ