ایرانیان جهان
آغاز برنامه مطالعاتی ژن های ایرانیان با نام «ایرانوم»
سه شنبه 21 آذر 1396 - 6:48:18 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- دکتر رضا ملک زاده در نشست خبری، مهم ترین اقدامات معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در 4 سال گذشته را انجام فعالیت های زیر ساختی برای انجام پژوهش های دقیق در راستای ارتقاء سطح سلامت بیان کرد و گفت: برای انجام یک پژوهش دقیق نیاز به تحقیقات طولانی مدت است تا بتوان به یک نتیجه دقیق دست یافت و برای این مدل تحقیقات نیاز به زیر ساخت داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وجود موسسه تحقیقات علوم پزشکی، گفت: این موسسه به عنوان یک مرکز ملی برای اختصاص اعتبار به طرح های تحقیقاتی است تا بتوانند تحقیقات خود را انجام دهند.

وی یکی دیگر از برنامه های حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را نظام ثبت بیماری ها بیان کرد و گفت: در اکثر کشور نظام ثبت بیماری ها وجود دارد و همه بیماران تحت این نظام تحت مراقبت، درمان و پژوهش قرار می گیرند.

ملک زاده راه اندازی برنامه کوهورت بزرگسالان را از دیگر اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری بیان کرد و افزود: این برنامه در 20 دانشگاه علوم پزشکی در مناطقی با جمعیتی بین 40 تا 50 هزار نفر در حال اجرا است و افراد مورد مطالعه قرار میگیرند و بیماری ها در زمینه پژوهش پیگیری می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد و راه اندازی مراکز تحقیقاتی با اهداف خاص، افزود: یکی از برنامه های مهم برنامه ایرانوم است که یک برنامه مطالعاتی روی ژن های ایرانی ها است که برای اولین بار افتتاح خواهد شد.

دکتر ملک زاده با تاکید بر این که تعداد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های ما افزایش یافته است، افزود: تعداد مراکز تحقیقاتی از 479 مرکز به 724 مرکز و تعداد پژوهشکده ها از 12 به 44 پژوهشکده افزایش یافته است و توانستیم برای بسیاری از مراکز تحقیقاتی ردیف بودجه مستقل داشته باشیم و تعداد مراکزی که دارای ردیف بودجه مستقل هستند از 34 به 53 مرکز با ردیف بودجه مستقل رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به ایجاد 10 اتاق تمیز در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و تولید دارو توسط این اتاق ها در جهت فناوری، گفت: توانستیم 11 آزمایشگاه جامع در سطح قطب های دانشگاه های علوم پزشکی کشور را تکمیل کنیم.

ملک زاده افزود: در موسسه نیماد تقریبا 160 طرح تحقیقاتی توسط این موسسه حمایت می شود و امیدواریم در راستای تحقیق و پژوهش جهش و تحولاتی ایجاد کنیم .

معاون تحقیقات و فناوری در ادامه ضمن اشاره به وجود 143 کمیته اخلاق در پژوهش ، افزود: به دلیل وجود تقلب و دستبردهای علمی این کمیته ها با هدف نظارت بر کیفیت تحقیقات در دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شده است.

وی با اشاره به 1 درصد بودجه ای که قرار بود به بخش تحقیق اختصاص داده شود، افزود: از محل این یک درصد توانستیم 300 پروژه تحقیقاتی را حمایت کنیم.

ملک زاده با بیان این که در سال 2016 در بخش تولید مقالات علمی در رتبه 16 جهانی قرار داشتیم، گفت: همچنین در منطقه رتبه اول را داشتیم و هم از نظر کمی و هم ازنظر تعداد استنادات و شاخص کیفی، ما در جایگاه خوبی قرار گرفته‌ایم .

وی با تاکید بر لزوم وجود مجلات الکترونیک و کتابخانه دیجیتال برای هر دانشگاهی، گفت: وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که تا کنون توانسته است همه مجلات را مشترک شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ضمن اشاره به ایجاد بیش از 70 مرکز رشد در دانشگاه‌ها در بخش فناوری، افزود: 9 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها وجود دارند که توانسته‌اند بیش از 50 درصد بودجه‌های نو آوری را به خود اختصاص دهند.

ملک ‌زاده با اشاره به تولید 100 قلم داروی مورد نیاز مردم در کشور با انجام طرح‌های تحقیقاتی، تاکید کرد: یکی از این داروها قرصی برای بیماری هپاتیت C است که بیش از این یک عدد آن به قیمت هزار و 20 دلار توسط بیماران خریداری می‌شد و یک دوره درمان هزینه زیادی را بر مردم تحمیل می‌کرد که این دارو در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود و مشمول بیمه نیز می‌شود.

وی افزود: داروی دیگری که توسط محققان ما در حال حاضر تولید شده است، داروی «هیومرا» است که این داروی پرفروش دنیا برای اقسام بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روماتیسمی و روده‌ای کاربرد دارد و در حال حاضر توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تولید شده است. قبلا هر نسخه از این دارو 20 میلیون تومان بود و در حال حاضر مردم یک دوره از این دارو را با 100 هزار تومان دریافت می‌کنند.

ملک‌زاده در خصوص فعالیت کمیته تخصصی مالکیت فکری و ثبت اختراع، گفت: کمیته تخصصی مالکیت فکری و ثبت اختراع، کمیته‌ای است که متعاقب این‌ که در بخش پژوهش و فناوری فعال شدیم، ایجاد شد و بیشتر نگرانی این است که همه نوآوری‌ها و اختراعات و پتنت‌هایی را که در ایران داریم، علاوه بر ثبت ملی، ثبت جهانی شوند.

وی با بیان اینکه پروسه ثبت جهانی اختراعات هم پیچیده و هم گران است و به این دلیل بسیاری از نوآورهای ما نمی‌توانند این کار را انجام دهند، گفت: در حال حاضر این کمیته ساز و کاری را با موسسه WIPO که در حقیقت موسسه بین‌المللی ثبت اختراعات می باشد، برقرار کرده است تا کمک کند بتوانیم اختراعاتمان را ثبت بین‌المللی کنیم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5470/آغاز-برنامه-مطالعاتی-ژن-های-ایرانیان-با-نام-«ایرانوم»
بستن   چاپ