ایرانیان جهان
معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی در 11 آذر/تهران میزبان 60 محقق جهان اسلام
سه شنبه 7 آذر 1396 - 6:42:28 AM
ایسنا

سرزمین ایرانیان- دکترسیدعلی عمرانی با بیان اینکه برای بیش از هزار شخصیت برجسته و بیش از 300 نهاد برجسته علمی فراخوان ارسال کردیم، افزود: با اعلام این فراخوان 31 کشور نامزدهایی برای این دوره از جایزه مصطفی(ص) معرفی کردند که با ارسال پرونده‌ آنها داوری‌ها انجام و نامزدهای این جایزه به شورای سیاستگذاری معرفی شدند.

وی با بیان اینکه نامزدهای معرفی شده مورد تایید شورای سیاستگذاری قرار گرفت، خاطر نشان کرد: جشن اعطای جایزه مصطفی (ص) به برگزیدگان در روز یکشنبه، 12 آذرماه برگزار خواهد شد.

عمرانی با تاکید بر اینکه برنامه‌های این جشن از 11 آذرماه آغاز خواهد شد، در این باره توضیح داد: روز شنبه، 11 آذرماه با همکاری دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران و علم و صنعت برنامه‌هایی با حضور بیش از 60 دانشمند برجسته نانوفناوری، بیوتکنولوژی، ICT و سایر حوزه‌های علمی برگزار خواهد شد.

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) مشارکت بیشتر دانشگاه‌ها در برگزاری این جایزه را از تفاوت‌های این دوره از جایزه نسبت به سال‌های قبل دانست و ادامه داد: سعی کردیم از پتانسیل‌های علمی ایجاد شده برای تعامل بیشتر افراد علمی استفاده کنیم، از این رو در این دوره از جایزه دانشگاه‌ها میزبان نشست‌های علمی خواهند بود.

وی روز یکشنبه، 12 آذرماه را روز اعطای جایزه به نامزدهای منتخب دانست و اظهار کرد: در بعد از ظهر همین روز نشستی با همکاری فن بازار کشورهای D8 برگزار خواهد شد و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف با آثار و دستاوردهای علمی دانشمندانی که ایده‌های آنها ثاثیرگذار بوده و یافته‌های علمی آنها منجر به تولید محصول شده و این محصول رفاه عمومی را به دنبال داشته است، آشنا می‌شوند.

عمرانی، برگزاری رویدادی با عنوان کنز در روز دوشنبه، 13 آذرماه را از دیگر برنامه‌های این دوره از جایزه نام برد و گفت: کنز (KANS) شامل یک فروم و رقابت است که در هفته اعطای جایزه مصطفی (ص) فروم‌های آنها برگزار و در آن در حوزه‌های سلامت، انرژی، محیط زیست و فناوری اطلاعات به بررسی  مسائل و مشکلات جامعه ‌پرداخته و راهکارهای علمی ارائه می‌شود.

وی حضور دانشمندان در اصفهان و مشهد را از دیگر برنامه‌های این دوره از جایزه نام برد.

تعامل بیشتر میان دانشمندان

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) هدف اصلی این جایزه را ایجاد تعامل بیشتر میان دانشمندان و اساتید عنوان کرد و افزود: اگر یک استاد و یا دانشمند تصور کند که به تنهایی می‌تواند پروژه تحقیقاتی را اجرایی کند، حتما با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ ولی با هم‌افزایی می‌توانیم یک گام فراتر از تولیدات علمی داشته باشیم و به سمت تولید فناورانه هدایت شویم و ما در برگزاری این جایزه به دنبال این هم‌افزایی با دانشمندان کشورهای اسلامی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشمندان کشورهای اسلامی باید به فکر تعریف پروژه‌های مشترک باشند، تقدیر و تشویق دانشمندان را یکی از اقدامات در این راستا دانست.

عمرانی با تاکید بر اینکه در این دوره از جایزه مصطفی (ص) بالغ بر 300 طرح ارسال شده است، گفت: شاخص‌های مشخص و سخت‌گیرانه‌ای برای انتخاب آثار و نامزد کردن دانشمندان از سوی نهادهای معرفی‌کننده نامزدها در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه هر فرد به تنهایی نمی‌تواند خود را برای دریافت این جایزه نامزد کند، بلکه باید از سوی دانشگاه، مرکز علمی، پژوهشگاه، مراکز و یا سایر دانشمندان معرفی شوند؛ از این رو نهادها و افراد معرفی کننده نامزدها رویکردهای دقیقی در انتخاب‌ها دارند.

وی اضافه کرد: تحقیقات با تاثیرگذاری بالا به وفور یافت نمی‌شود؛ چراکه به عنوان مثال پروفسور یاغی برنده 2015 جایزه مصطفی (ص) به مدت 20 سال بر روی ایده خود تحقیقات انجام داد.

عمرانی با اشاره به مشارکت بالای نهادهای علمی کشورهای اسلامی با این جایزه ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده مشارکت بیشتری در دنیا ایجاد شود.

توسعه علم و فناوری و همراهی صندوق سرمایه­‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)

عمرانی با اشاره به ردیف‌های اعتباری جایزه مصطفی(ص) با تاکید بر اینکه تکیه این جایزه بر منابع و اعتبارات مالی دولت نیست، گفت: اساس فعالیت‌های ما در حوزه توسعه علم و فناوری از محل وقف و خیرین است؛ از این رو دوره اول منابع مالی این جایزه از محل منابع وقف تامین شد.

وی با بیان اینکه تجهیز مدارس و پژوهش‌سراهای دانش آموزی در دور اول و دوم مسابقه نور از طریق منابع غیر دولتی تامین شد، خاطر نشان کرد: ما به دنبال این نیستیم که منابع دولتی و یا منابع سازمان‌ها و نهاد خاصی را در این زمینه در اختیار بگیریم؛ چراکه شعار جامعه «هر مسلمان حداقل یک سهم برای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام» است.

به گفته این مقام مسوول تاکنون جمع کثیری از نخبگان حوزه‌های علم، فناوری، فرهنگ و هنر به همراه علما و علاقه‌مندان به توسعه علم و فناوری، همچنین واقفین و خیرینی از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌ بنیان، سازمان‌ها و موسسات مختلف به جرگه خادمین حضرت مصطفی(ص) پیوسته‌اند.

عمرانی با بیان اینکه ما باور داریم این جایزه متعلق به جامعه اسلامی است و باید منافع آن به بشریت و جهان برسد، اظهار کرد: از رو به دنبال این هستیم که استقلال این حرکت را در بستر زمان تضمین کنیم و این رویکرد با وابستگی به منابع خاص دولتی و یا سازمانی منافات دارد.

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) از اجرای آیین تقدیر از خیران جامعةالمصطفی خبر داد و اضافه کرد:‌ در این مراسم از افرادی که به این جمع پیوسته‌اند، تقدیر خواهد شد. 

عمرانی یادآور شد: نشان خادم‌المصطفی(ص) در سطح بین‌­الملل به ثبت رسیده است و این نشان به همراه لوح تقدیر و خادم المصطفی(ص) به خادمین حضرتش تقدیم می‌شود.

به گفته وی، تاکنون نهادهایی چون "بانک توسعه اسلامی"، "نهضت‌العلمای اندونزی، "بنیاد علمی اکو" و افراد حقیقی به صندوق موقوفات پیوسته‌اند.

نحوه همکاری خیرین علم و فناوری با صندوق

وی با تاکید بر اینکه بسترهای مختلفی برای توسعه فعالیت‌های خیرخواهانه توسعه علم و فناوری در این صندوق ایجاد شده است، ادامه داد: کمک‌های خیرین در این صندوق تنها مالی نیست، بلکه فردی بود که پتنت و منابع آن را وقف صندوق کرد؛ ضمن آنکه هنرمندی فرش دستباف خود را وقف این مجموعه کرده است.

عمرانی، وقف "زمان" برای توسعه علم و فناوری را از دیگر فعالیت‌های خیرخواهانه واقفان علم و فناوری عنوان کرد و افزود: اولویت‌های واگذازی نذر علمی جهان اسلام شامل اتباع کشورهای اسلامی فارغ از مذهب و مسلمانان جهان فارغ از کشورها است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی(ص)، به معنای برگزیده نامگذاری شده است.

جایزه مصطفی(ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. همچنین این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.

جایزه مصطفی(ص) چهار رشته «علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «علم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علم و فناوری نانو» و «تمام زمینه‌های علم و فناوری» را تحت پوشش قرار می‌دهد. برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ 500 هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.

این جایزه در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. شورای سیاستگذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.

اولین دوره جایزه مصطفی (ص) در سال 2015 با معرفی دانشمندان برتر در چهار حوزه علم و فناوری نانو، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و تمام زمینه‌های علم و فناوری برگزار شد. این مراسم در روز 4 دی‌ سال 1394  با حضور بیش از 60 مهمان از 25 کشور جهان بوده است.

با آغاز به کار جایزه مصطفی (ص) ، صندوق سرمایه­‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) راه‌اندازی شد و بیش از 237 نفر از شخصیت‌­های برجسته علمی و مدیریتی جهان اسلام و 22 شرکت حقوقی فناور، به عضویت این صندوق در آمدند.

صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی (ص) از 15 آذرماه سال 94 مجوز تاسیس و فعالیت خود را دریافت کرد و تا به حال بیش از 70 میلیارد ریال جذب سرمایه کرده است که جوایز نخستین دوره جایزه مصطفی (ص) از محل منابع این صندوق به برگزیدگان اهدا شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی (ص) نیز به منظور تامین هزینه‌های جایزه مصطفی(ص) و همچنین حمایت مالی از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام بویژه در حوزه‌­های مرتبط با این جایزه در قالب حمایت‌­های پژوهشی و تحقیقاتی و تسهیلات مالی جهت تجاری‌سازی طرح‌­های فناور با دریافت مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز به کار کرده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5401/معرفی-برگزیدگان-جایزه-مصطفی-در-11-آذر-تهران-میزبان-60-محقق-جهان-اسلام
بستن   چاپ