ایرانیان جهان
ساخت برچسب های هوشمند امنیتی کالا با فناوری نانو
شنبه 4 آذر 1396 - 8:07:27 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- تشخیص اصالت کالای خریداری شده همواره از دغدغه های مصرف کننده های هر کالایی است؛ زیرا سهولت در جعل برچسب های اصالت کالا نظیر هولوگرام ها که امروزه در بازار رایج هستند، حفظ و صیانت از برند و جلوگیری از ورود کالای قاچاق و تقلبی را دشوار کرده است.

در سال های اخیر تلاش های بسیاری جهت نشانه دار کردن کالاهای قانونی و اصلی از کالای قاچاق و تقلبی صورت گرفته است اما راهکارهای گوناگونی جهت تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالاها پیشنهاد می شود که فراگیری همه موارد برای عموم مردم امکان پذیر نیست.

از این رو محققان کشور در صدد آمدند تا با فناوری نانو، برچسب های امنیتی برای تشخیص کالای اصلی از جعلی را طراحی کنند. این برچسب ها روی لوگوی محصول طراحی می شوند که مصرف کننده می تواند با یک یا چند عامل محرک متوجه شود این محصول اصلی است یا تقلبی.

این محرک ها می تواند گرما، الکتریسته یا تشعشعات باشد که بعد از اعمال یکی از این محرک ها روی برچسب محصول، نماد یا لوگو تعیین شده از تولید کننده نمایان می شود. این برچسب ها تنها بعد از این عوامل محرک نمایان می شوند.

 برچسب های امنیتی یا پلیمرهای حافظه شکلی نسل جدیدی از مواد هوشمند هستند که ویژگی اصلی آنها بازیابی شکل اولیه بعد از اعمال تغییر شکل زیاد با استفاده از محرک خارجی مانند حرارت، الکتریسیته و میدان مغناطیسی است.

جعل ناپذیری، ضدآب، قیمت مناسب، سبک بودن، انعطاف پذیری بالا، تغییر شکل بسیار محسوس و قابل مشاهده، امکان تولید اختصاصی برای هر محصول و برند، پایداری عملکرد و بدون تاریخ انقضا، قابلیت تولید در اندازه و ضخامت های متفاوت، استحکام بالا در برابر عوامل محیطی از مزایای این برچسب های امنیتی نانو به شمار می رود.

در این برچسب های امنیتی نانو، نانوذرات کربنی وجود دارد که به دلیل رسانایی بالا و  عکس العمل نشان دادن برای تشخیص محصول اصلی از تقلبی به کار برده شده است.

از این برچسب های امنیتی می توان در لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، داروها، قطعات و تجهیزات پزشکی و.... استفاده کرد.

به علت تولید و توزیع مواد یا محصولات تقلبی هزینه های مادی و معنوی بسیاری به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تحمیل می شود و گاه در حوزه پزشکی و دارو این هزینه ها غیرقابل جبران بوده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

از نظر دیگر قاچاق کالا و سرقت برند ایرانی در حوزه صادرات خدمات بسیاری در بدنه اقتصاد کشور وارد می کند لذا تامین اصالت کالا از دغدغه های جدی بازار امروز است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5383/ساخت-برچسب-های-هوشمند-امنیتی-کالا-با-فناوری-نانو
بستن   چاپ