ایرانیان جهان
پروژه تولید تور پرورش ماهی در قفس تجاری سازی شد
سه شنبه 23 آبان 1396 - 1:26:26 PM
مهر
سرزمین ایرانیان- با تلاش پژوهشگران معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تورهای طرح پرورش ماهی در قفس شرکت آبزی پروری به ظرفیت 500 تن در هر دوره پرورش و به ارزش 4میلیارد ریال تولید و تحویل کارفرما شد تا در سواحل دریای خزر در استان گیلان نصب شود.

دکتر مهدی ورسه ای رئیس جهاددانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از بندهای برنامه ششم توسعه و سیاست‏های اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی و شیلات کشور است که اغلب تجهیزات آن وارداتی است اما محققان جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر در راستای تولید ثروت از دانش، با کسب دانش فنی و تجاری‏ سازی تورهای مورد نیاز قفس های پرورش ماهی تولید و این تجهیزات را بومی سازی کرده اند. 

وی افزود: تاکنون بالغ بر 70 قفس تجهیز شده است که ظرفیتی معادل سی و پنج میلیون کیلوگرم ماهی در هر دوره پرورش با ارزش افزوده و کیفیت بالا به صنعت شیلات و آبزی پروری کشور را دارد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در سال جاری طی همکاری جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با شرکت آبزی پروری، تورهای مورد نیاز این شرکت برای ظرفیت پرورش 500 تن ماهی در هر دوره طراحی و تولید شد و در فصل پرورش ماهیان سردآبی برای نصب در قفس ها، تحویل شرکت مذکور در سواحل دریای خزر در محدوده استان گیلان شد. 

ورسه ای اظهار داشت: همچنین این تورها براساس استاندارد9415NS نروژ (به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده جهانی) طراحی و تولید شده و دارای ویژگی آنتی فولینگ برای افزایش طول عمر تورها و جلوگیری از انسداد مش ها هستند و در صورت نگهداری اصولی و تعمیرات منظم، قابلیت بهره برداری سه تا هفت دوره پرورش ماهی را در دریای خزر دارد. 

وی با بیان اینکه راهی جز تبدیل علم به ثروت و درآمدزایی از یافته‏های پژوهشی نیست، افزود: با نگارش پایان نامه، تحقیق و پژوهش و خروجی یک یا دو مقاله از آن، کشور به سمت توسعه و پیشرفت حرکت نمی‏کند بلکه دانشگاه‏ها و مراکز تحقیقاتی باید به جای کمیت به دنبال حل مسئله و رفع مشکل‏های کوچک و بزرگ در کشور باشند و این نیازمند عزم راسخ و نیز مدیرانی جسور و سخت کوش با تفکر عملیاتی است که متاسفانه وجود این نوع دیدگاه در کشور بسیار محدود است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: تمامی برنامه ‏های تحقیقاتی این واحد با هدف تجاری سازی و تبدیل به ثروت آغاز می شود بطوریکه در آینده نزدیک قصد داریم دو محصول دیگر از محصولات فناورانه حوزه نساجی را بومی و تجاری سازی کنیم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5353/پروژه-تولید-تور-پرورش-ماهی-در-قفس-تجاری-سازی-شد
بستن   چاپ