ایرانیان جهان
اجرای برنامه‌های توسعه پایدار در ایران با همکاری "یونیدو" تا سال 2021
یکشنبه 21 آبان 1396 - 6:50:31 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- مریم جوان شهرکی  با تاکید بر اینکه توسعه پایدار نیازمند تغییر در ذهن‌ها است، افزود: تا چند دهه قبل تصور می‌شد صنعتی شدن به معنی وارد کردن ماشین‌آلات است. از این رو در بسیاری از صنایع کشورهای در حال توسعه اقدام به واردات ماشین‌آلات به منظور صنعتی‌سازی شد.

وی اضافه کرد: اما از چند دهه قبل متوجه شدیم توسعه پایدار نیازمند تغییر نگرش حکمرانی و مشارکت همه ذی‌نفعان، دولت‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و بین‌المللی است.

شهرکی با بیان اینکه کشورها به میزان و سطح توسعه یکسان نرسیده‌اند و به تبع آن توان رفاهی متفاوتی دارند، ادامه داد: بر این اساس یونیدو در چارچوب اهداف پایدار برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در راستای دستیابی کشورها به فناوری نوین و جسارت و تمایل آنها برای استفاده از روش‌های توسعه فناوری است، یادآور شد: بر این اساس یونیدو از سال 2016 در کنار جمهوری اسلامی ایران و بر اساس برنامه‌های توسعه پنجم و ششم برنامه‌هایی را در راستای توسعه پایدار تدوین کرده است.

نماینده یونیدو در ایران با بیان اینکه این برنامه تا سال 2021 میلادی در ایران با همکاری دولت و بخش‌های خصوصی و جامعه مدنی اجرایی می‌شود، اضافه کرد: این برنامه‌ها شامل مولفه‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به سیاست و خط مشی برای کمک به ایران در راستای گسترش توسعه صنعت پایدار، ایجاد شبکه به اشتراک‌گذاری دانش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ترویج توسعه صنعتی پایدار از طریق توسعه صنعت سبز و ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار اشاره کرد.

شهرکی با بیان اینکه در ایران بیش از 60 درصد افراد بالای 30 سال فاقد شغل پایدار هستند، ادامه داد: در این میان وضعیت زنان تحصیلکرده نگران‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان یونیدو تاکنون 360 پروژه توسعه صنعتی در استان‌های کشور اجرایی کرده که برخی از آنها شامل برنامه‌های کیفی بهره‌برداری  انرژی در شرکت‌های صنعتی، برنامه ملی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای برای شرکت‌هایی چون یخچال‌سازی و آبگرمکن‌های خانگی و برنامه طرح ملی اشتغال برای ایجاد کارآفرینی برای زنان پنج استان بوده است.

شهرکی، طرح و توسعه منطقه ویژه بوشهر و تولید کیت‌های تشخیصی برای سرطان‌ها با همکاری وزارت بهداشت را از دیگر اقدامات این سازمان در راستای توسعه پایدار نام برد.

نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران با تاکید بر اینکه استان آذربایجان شرقی قطب مهمی در توسعه صنعتی کشور است، ادامه داد: این استان ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به توسعه پایدار صنعتی را دارد و این سازمان همکاری‌های خود را برای توسعه این منطقه اعلام می‌کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5341/اجرای-برنامه‌های-توسعه-پایدار-در-ایران-با-همکاری-"یونیدو"-تا-سال-2021
بستن   چاپ