ایرانیان جهان
فاز دوم احراز سلامت برنج تراریخته ایرانی به اتمام رسید
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 6:56:44 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- بهادر حاجی محمدی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد، از انجام ارزیابی‌های متعدد برای سنجش سلامت برنج تراریخته خبر داد و گفت: ایران به عنوان اولین کشور دارنده دانش فنی تولید برنج تراریخته طارم مولایی شناخته شده و صدور مجوز تولید این برنج با احراز سلامت این محصول در مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا انجام خواهد شد.

وی افزود: برای بررسی سلامت این محصول آزمایشات مختلفی در قالب یک طرح تحقیقاتی جامع انجام شده است. فاز اول این طرح به اتمام رسیده و گزارش آن در اختیار مراجع مربوطه از جمله وزارت بهداشت قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد، تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت، مسئول بررسی سلامت این محصولات هستند و در حال حاضر هم این آزمایش ها روی برنج تراریخته به عنوان یکی از محصولات آماده تولید انجام شده است.

وی گفت: فاز دوم این طرح پژوهشی نیز به اتمام رسیده و نتایج آن در حال تدوین برای ارسال به مراجع ذیربط است.

حاجی محمدی از وزارت بهداشت به عنوان مرجع صدور مجوز تولید محصولات غذایی تراریخته نام برد و گفت: برای تولید ملی محصولات تراریخته طبق قانون ملی ایمنی زیستی، شورای ملی ایمنی زیستی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست باید پس از جمع بندی مستندات لازم مجوز تولید و کشت محصول را صادر کند.

برنج تراریخته طارم مولایی توسط مهندسان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با هدف تولید غذای سالم و کاهش استفاده از سموم شیمیایی خطرناک طراحی شده و در انتظار صدور مجوز کشت است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5331/فاز-دوم-احراز-سلامت-برنج-تراریخته-ایرانی-به-اتمام-رسید
بستن   چاپ