ایرانیان جهان
سابقه 1750 ساله تاسیس دانشگاه جندی‌شاپور در یونسکو ثبت شد
دوشنبه 15 آبان 1396 - 6:56:44 AM
ایسنا

سرزمین ایرانیان- محمدرضا عصاری با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح از سه سال پیش که مقدمات کنگره جندی‌شاپور انجام می‌شد، توسط دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

وی افزود: بازخوانی جندی‌شاپور باستانی که در سال 271 میلادی تاسیس شد، هدف اصلی این اقدام بود. پس از آن مدارک و مستندات در اختیار دفتر یونسکو در ایران قرار گرفت و با اهتمام جدی که آنان داشتند متوجه شدیم کمیته اجرایی یونسکو زمان فعالیت دانشگاه باستانی جندی‌شاپور را تایید کرده و منتظر بودیم که در صحن علنی یونسکو این موضوع مطرح شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ادامه داد: هفته گذشته اطلاع دادند که این طرح در صحن علنی یونسکو مورد تایید قرار گرفته است و این گنجینه گران‌بها که از آن غافل شده بودیم، یعنی 1750 سال فعالیت دانشگاه جندی‌شاپور باستان، مورد تایید در صحن علنی یونسکو قرار گرفت. اکنون می‌توانیم بگوییم که قدیمی‌ترین کشور جهان در زمینه آموزش عالی هستیم.

عصاری تصریح کرد: تا امروز می‌توان گفت که دانشگاه جندی‌شاپور دزفول اولین دانشگاه در جهان است؛ مگر اینکه یونسکو مستنداتی ارایه دهد که خلاف این باشد، اما تا امروز یونسکو این را تایید کرده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های در حال انجام در محوطه باستانی جندی‌شاپور دزفول، عنوان کرد: امیدواریم با این اتفاق صورت گرفته، فعالیت‌ها پررنگ‌تر شود. در حال حاضر از کشورهای مختلف برای بازدید از این منطقه می‌آیند و در نتیجه آن به تاریخ تمدنی کشور ما که در حوزه آموزش عالی 1750 سال است و اینکه بنا به مستند کتاب آقای محمود محفوظ ترکیه، در سال 271 میلادی بالای سردر این دانشگاه نوشته شده بود "علم و فضیلت برتر از بازو و شمشیر است"، به غنای فرهنگی کشور ما، باورهای قوی و محکمی می‌بخشد.

رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: اکنون در حال برقراری ارتباط با سایر دانشگاه‌ها در همین زمینه هستیم تا به صورت تفاهم‌نامه، ارتباطات بین‌المللی خود را در این خصوص تقویت کنیم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5313/سابقه-1750-ساله-تاسیس-دانشگاه-جندی‌شاپور-در-یونسکو-ثبت-شد
بستن   چاپ