ایرانیان جهان
نقش آفت‌کش‌های کشاورزی در احتمال شکست بارداری IVF
پنجشنبه 11 آبان 1396 - 6:35:58 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- محققین دانشگاه هاروارد به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستند که «آیا خوردن میوه‌ها و سبزیجات حاوی بقایای سموم آفت‌کش روی نتایج تکنولوژی‌های کمک باروری تأثیرگذار است؟» و در این راستا پژوهشی را انجام داده‌اند که به نتایج نگران‌کننده‌ای منجر شده است.

تحقیقات پیشین بر روی حیوانات نشان داده بودند که هضم غذاهای حاوی آفت‌کش‌ها در اوایل بارداری ممکن است با کاهش زنده‌زایی آن‌ها مرتبط باشد و باعث ایجاد این نگرانی شد که شاید سطح تعیین‌شده برای رسوبات سموم کشاورزی در غذا توسط آژانس حمایت محیطی آمریکا، هنوز هم برای زنان باردار و جنین آن‌ها بالا باشد.

محققین برای بررسی عمیق‌تر این موضوع در انسان، 325 خانم را در فاصله سال‌های 2007 تا 2016 تحت نظر قرار دادند. این خانم‌ها پرسشنامه رژیم غذایی را پر کرده و متعاقباً تحت درمان به‌وسیله تکنولوژی‌های کمک باروری، به‌عنوان بخشی از برنامه «سلامت محیطی و تولیدمثلی»  یا به‌اختصار EARTH در یک مرکز باروری در بیمارستانی آموزشی در بوستون، قرار گرفتند.

دکتر جورج چاووارو استاد دانشگاه هاروارد و همکارانش، میوه‌ها و سبزیجات را با استفاده از روشی برپایه داده‌های نظارتی وزارت کشاورزی ایالات‌متحده،  به دو دسته حاوی باقیمانده سموم بالا و باقیمانده سموم پائین تقسیم کردند. آن‌ها همچنین تعداد بارداری‌های تائید شده و تولدهای زنده را در هر دوره درمان باوری، محاسبه کردند.

این مطالعه از نوع مشاهده‌ای بوده است. در مطالعات مشاهده‌ای، محققین نشانه‌ها و اطلاعات را همان‌طور که به‌طور طبیعی در کلینیک‌ها یا در زندگی عادی اتفاق می‌افتند، ثبت می‌کنند.

نتایج پژوهش نشان داد که مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات حاوی باقیمانده سموم بالا (مانند توت‌فرنگی و اسفناج خام) با احتمال پائین تر بارداری و زنده‌زایی بعد از درمان ناباروری، در ارتباط است.

به‌عبارت‌دیگر هر چه باقیمانده سموم در میوه‌ها و سبزی‌ها مصرفی بالاتر باشد، احتمال موفقیت بارداری‌های مساعدت‌شده به کمک فناوری‌هایی نظیر IVF کمتر می‌شود.

چنین نتایجی می‌تواند بار دیگر اهمیت توجه بیشتر به کنترل سموم آفت‌کش در کشاورزی و به حداقل رساندن استفاده از آن‌ها را مشخص نماید.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5292/نقش-آفت‌کش‌های-کشاورزی-در-احتمال-شکست-بارداری-IVF
بستن   چاپ