ایرانیان جهان
ارائه لایحه تامین مالی زباله‌سوز به مجلس/ضرورت دانش‌بنیان شدن تجدیدپذیرها
چهارشنبه 10 آبان 1396 - 7:20:18 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر وطنخواه  در دومین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران را سرزمین انرژی‌های تجدیدپذیر و غیر تجدیدپذیر توصیف  و تاکید کرد: ولی برای استفاده از این پتانسیل جای کار بیشتری داریم که بر این اساس در فضای پس از برجام دولت برنامه‌های توسعه‌ای دارد که توسعه مبتنی بر انرژی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری نفتی است، ولی به دلیل شرایط جغرافیایی نیاز به استفاده از منابع غیر فسیلی دارد، ادامه داد: علاوه بر آن باید برای آینده کشور تدبیری اندیشیده شود و یکی از منابعی که می‌توان به توسعه آن فکر کرد، انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وطنخواه با اشاره به چالش‌های زیست محیطی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در کشور، یادآور شد: در حمل و نقل و خشکسالی و تغییر اقلیم رد پای سوخت‌های فسیلی مشاهده می‌شود که باید در مصرف این سوخت‌ها کنترلی صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی به بیان قوانین موجود برای توسعه فناوری‌های مرتبط با تجدیدپذیرها پرداخت و خاطر نشان کرد: در این زمینه قوانین زیادی داریم، ولی در اجرا نیاز به کار بیشتری داریم.

وی در عین حال با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه در سال‌های اخیر، یادآور شد: ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر تولید شده در کشور در سال‌های اخیر به اندازه نیمی از کل ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در 20 سال گذشته بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر عقب است، اظهار کرد: تاکنون تلاش ما برای تولید برق تجدیدپذیر بوده و برای حرارت تجدیدپذیر برنامه‌ای نداریم. هر چند که زیر ساخت‌های آن در کشور وجود ندارد، ولی باعث نمی‌شود که به تولید حرارت تجدیدپذیر فکر نکنیم.

وطنخواه اضافه کرد: با تعامل با سازمان برنامه و بودجه این سازمان تاکید کرد ذیل سند راهبردی انرژی در بازه 10 ساله 1.8 درصد توزیع انرژی‌های اولیه از طریق تولید حرارت و برق تجدیدپذیر تامین شود.

وی اضافه کرد: به این معنا که تا 10 سال آینده 10 هزار مگاوات برق و 10 هزار مگاوات حرارت تجدیدپذیر تولید می‌شود.

وطنخواه با تاکید بر توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: اگر  بخواهیم توسعه این حوزه را داشته باشیم، ناگزیر هستیم این صنعت را شکل دانش‌بنیان دهیم، به این معنا که از توان علمی برای رفع چالش‌های موجود را استفاده کرد.

وی در عین حال با انتقاد از رویکردهای افراطی و تفریطی در این حوزه ادامه داد: باید اصلاح الگوی مصرف در سبد سوخت دیده شود، ما نباید یک شبه منابع نفتی را رها کنیم و باید با برنامه بلندمدت سبد سوخت را مدیریت کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدون توجه به حوزه دانش‌بنیان به جایی نمی‌رسد، خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش‌بنیان نیز بدون توجه به بازار با مخاطراتی مواجه می‌شوند، از این رو باید بازار کشور را به روی شرکتهای فعال در این حوزه بگشاییم.

وی با اشاره به توانمندی‌های شرکتهای دانش‌بنیان در این حوزه، اظهار کرد: از این شرکتها درخواست می‌شود برای محصولات تولیدی خود استانداردهای لازم را دریافت کنند.

وطنخواه در ادامه با اشاره به معضلات زباله گفت: چالش‌های موجود در این زمینه پیچیده نیست، بلکه تعامل میان دستگاهی و فرادستگاهی چالش اصلی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی ادامه داد: با موافقت رییس جمهور لایحه تامین مالی برای حل زباله‌سوزها برای شهرهای بزرگ به‌ویژه در شهرهای شمالیتهیه و برای تصویب به مجلس ارسال شده است.

وطنخواه ابراز امیدواری کرد که سال آینده سالی پرفروغ برای تجدیدپذیر باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5290/ارائه-لایحه-تامین-مالی-زباله‌سوز-به-مجلس-ضرورت-دانش‌بنیان-شدن-تجدیدپذیرها
بستن   چاپ