ایرانیان جهان
جوهر نانویی برای چاپ روی پارچه و شیشه تولید شد
دوشنبه 8 آبان 1396 - 7:03:32 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- امیر رضوانی مقدم، مجری طرح با اشاره به قابلیت ایجاد شده برای چاپ تصویر دلخواه بر روی اجسام مصرفی یا تزیینی مانند لباس، قاب موبایل، لیوان و پازل گفت: این چاپ معمولا با استفاده از یک چاپگر رومیزی جوهرافشان و یک پرس حرارتی خیلی کوچک بدون نیاز به دستگاه‌های چاپ پیشرفته و بزرگ صنعتی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این چاپگرها به راحتی در دسترس هستند و جوهرهایی که برای این منظور و داخل کارتریج آنها استفاده می‌شود، جوهر تصعیدی است، افزود: این جوهرها به راحتی توسط چاپگر روی سطح کاغذ چاپ شده و سطح کاغذ روی زمینه نهایی مورد نظر قرار گرفته و توسط پرس حرارتی در مدت زمان چند ثانیه به روی سطح منتقل می‌شود.

رضوانی مقدم با بیان اینکه جوهرهای تصعیدی موجود در کشور وارداتی است و قیمت بسیار بالایی دارد، یادآور شد: به همین دلیل در این طرح به توانایی تولید این جوهرها در داخل کشور دست یافتیم تا این محصول با کیفیت مناسب و قیمت کمتر در کشور تولید شود.

مجری طرح با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه، گفت: قابلیت تولید داخل و صادرات کشورهای منطقه، کیفیت رنگی بالا، جلوگیری از گرفتگی هد چاپگر، پایداری بالا و سازگاری با محیط زیست از جمله مزیت‌های این طرح برای اجرا به شمار می‌رود.

این محقق از کاربرد فناوری نانو در ساخت این محصول خبر داد و خاطرنشان کرد: استفاده از این فناوری منجر به تولید جوهر با توزیع اندازه ذرات کم و میانگین اندازه ذرات در مقیاس نانومتری شده، ضمن آنکه پایداری این جوهرها را افزایش داده و به این ترتیب عمر بالا و پایداری طولانی مدت را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به کاربردهای جوهرهای تصعیدی، خاطرنشان کرد: جوهرهای تصعیدی در صنعت چاپ برای چاپ انتقالی توسط یک سطح واسط و اعمال تصویر نهایی توسط پرس حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد عمده این جوهرها در چاپ تصاویر دلخواه روی انواع سطوح پوشاک، سرامیک، شیشه، پلیمر، چوب و کاغذ است.

رضوانی، محصولات مشابه موجود در کشور را از کشورهای چین و کره دانست و گفت: این محصولات  قیمت تمام شده بالایی دارد، از این رو درصدد آمدیم با فناوری نانو جوهرهای تصعیدی را با قیمت کمتر و با کیفیت بالاتر به دست مصرف کننده برسانیم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5281/جوهر-نانویی-برای-چاپ-روی-پارچه-و-شیشه-تولید-شد
بستن   چاپ