ایرانیان جهان
برگزاری سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران در اسفندماه
دوشنبه 8 آبان 1396 - 6:57:12 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- هر چند در توسعه زیست‌شناسی مولکولی در طی چند دهه گذشته، موفقیت‌های خوبی به لحاظ تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید علم، تولید محصول و تجاری‌سازی در کشور بدست آمد، لیکن در نهادینه کردن و توسعه انقلاب جدید زیست‌فناوری که از سال 2000 میلادی بعد از اتمام پروژه ژنوم انسان، تحت عنوان زیست‌شناسی سامانه‌ها شروع شده، توجه و اقدامات لازم در کشور صورت نگرفته است.

در این راستا سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران که با محوریت و حمایت همه جانبه ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای ورود متخصصین و پژوهشگران کشور به این عرصه راهبردی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود، رخداد مهمی در عرصه زیست‌فناوری کشور خواهد بود.

یکی از اهداف برگزاری این کنفرانس جلب کردن نظر مسئولین و متخصصان برای رونق دادن به گفتمان زیست‌شناسی سامانه‌ها در بین پژوهشگران مرتبط با این تخصص است تا مسئولین نیز در تامین بودجه ایجاد یک مرکز پژوهشی ملی و آزمایشگاه‌های ملی اقدام لازم را به عمل آورند.

همچنین ارتقای سطح دانش زیست‌شناسی سامانه‌ها و تبیین توانمندی‌های آن، گردهمایی متخصصان و فراهم کردن بستری برای تبادل نظر بین کارشناسان، تشویق و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن زیست‌شناسی سامانه‌ها، ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی و آشنایی با مسائل روز، گسترش ارتباط علمی بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس است.

محورهای سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران نیز شامل مدل‌سازی ریاضی شبکه‌های بیوشیمیایی (متابولیکی، تنظیمی، سیگنالی و ...)، واکاوی داده‌های امیکس و ادغام داده‌ها (ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس و ...)، استفاده از رویکرد سامانه‌ها و بررسی برهم‌کنش‌های اجزای زیستی، مهندسی متابولیک، ویرایش ژنوم، زیست‌شناسی مصنوعی (Synthetic Biology و طراحی مدارهای زیستی)، مدل‌سازی چندمقیاسه و بررسی برهم‌کنش‌های بین سلولی و کاربرد زیست‌شناسی سامانه‌ها در صنعت و پزشکی است.

بر این اساس، جنب این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار خواهد شد.

یکی از این کارگاه‌ها "ساخت و آنالیز شبکه‌های بیولوژی در سیستم بیولوژی" است که معرفی سیستم بیولوژی و اهمیت شبکه‌های بیولوژی، انواع شبکه‌های بیولوژی و کاربرد آنها،‌ تئوری گراف و کاربرد آن در سیستم بیولوژی و کار عملی (معرفی پایگاه داده‌ها، ساخت شبکه و آنالیز با cytoscape) از مباحث مورد نظر در این کارگاه است.

کارگاه دیگر "مقدمه‌ای بر آنالیز داده‌های RNA-Seq و miRNA-Seq" است که از مباحث مورد نظر در این کارگاه به مروری بر روش‌های توالی‌یابی با روش NG،  آشنایی با کنترل کیفیت داده‌ها و حذف آلودگی‌ها و همردیفی با ژنوم و آنالیز آماری باید اشاره کرد.

همچنین کارگاه سوم تحت عنوان " Towards Genome-Scale Kinetic Modeling of Metabolism" برگزار خواهد شد که از جمله مباحث مورد نظر در این کارگاه باید به مکانیزم‌های تنظیم و سینتیک واکنش‌های آنزیمی، ایجاد و شبیه‌سازی یک مدل سینتیکی در نرم‌افزار متلب، پایداری یک سامانه دینامیک و چگونگی بررسی آن در متلب و ارائه روش پیشنهادی به منظور مدل‌سازی سینتیکی متابولیزم در مقیاس ژنوم اشاره کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5279/برگزاری-سومین-کنفرانس-زیست‌شناسی-سامانه‌های-ایران-در-اسفندماه
بستن   چاپ