ایرانیان جهان
برخی از کشورهای غربی مقالات دانشگاهی ما را چاپ نمی‌کنند
شنبه 6 آبان 1396 - 6:54:30 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- سید مهدی ابطحی در چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به نظر می‌رسد رویکرد آموزش عالی زین پس به ایده‌های نو برسد. در واقع چهار لغت فناوری، کیفیت بخشی، روابط بین الملل و نوآوری چهارپایه‌ای هستند که وزارت علوم بر اساس آنها حرکت خواهد کرد. 

وی افزود: اگر این چهار ستون به صورت واقعی بنا شود، شاید دیگر دغدغه‌هایی از جمله جای علوم انسانی کجاست؟ اشتغال چه می‌شود؟ دانشگاه صنعتی اصفهان چه نقشی دارد؟ وجود نداشته باشد و همه چیز با پاسخ‌های صحیح بر روی این چهار محور همراه و جایگاه هر علم و دانشگاهی مشخص شود. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: وقتی این چهارپایه به درستی اجرایی شود. آن موقع اگر دانشجویی از کشور خارج شد دغدغه‌ای برای بازگشت نخواهیم داشت چون فکرهای نو مبنای اهداف شده‌اند، امروز دانشجو به خاطر نداشتن آینده از کشور می‌رود و باز نمی‌گردد وقتی آینده مشخص باشد وقتی به ایده‌های نو بها داده شود باز می‌گردد. 

ابطحی تصریح کرد: محیط زیست، آب، صنایع آب بر، اشتغال و ترافیک از جمله چالش‌های استان است که در همه آنها دانشگاه صنعتی وارد شده است. برای مثال در بخش ترافیک و ارتباط‌ بین شهرهای جدید دانشگاه صنعتی نقشه جامع حمل و نقل و ترافیک را ارائه کرده است. در موضوع آب دانشگاه با حضور اداره آب منطقه ای، محیط زیست و آبفا در حال پژوهشی در مورد پایداری رودخانه زاینده رود با استفاده از فناوری‌های نوین است.

وی تاکید کرد: ترکش تحریم‌ها به دانشگاه صنعتی هم اصابت کرده است. برخی از کشورهای غربی مقالات دانشگاهی ما را چاپ نمی‌کنند و می‌گویند شما تحریم هستید و این یعنی غلبه سیاست بر علم که این اصل باید تصحیح شود برای چه باید سیاست بر علم غلبه داشته باشد. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها ظرفیت‌های بسیار بزرگی هستند که بودجه‌های در نظر گرفته شده برای آنها به اندازه ظرفیتشان نیست. دانشگاه‌ها برای ادامه روند اثربخشی خود نیازمند حمایت هستند حمایت از دانشگاه‌ها جز حمایت‌های معنوی محسوب می‌شود. وقتی حمایتی از دانشگاه نمی‌شود و دانشگاه آینده‌ای برای این دانشجو نمی تواند ترسیم کند من چگونه می‌توانم به یک فکر برتر بگویم در کشور بماند.

ابطحی اظهار کرد: هرچند معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها در تلاش هستند تا دانشجویانی که در صد دانشگاه برتر جهان تحصیل کرده‌اند را به کشور بازگردانند.

همچنین در این نشست سید ظفرالله کلانتری، معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی گفت: سعی کرده‌ایم محیطی آرام و پویا را برای دانشجویان فراهم کنیم. هرچند محیط آرام به معنای سکون نبوده است و فعالیت‌های دانشجویی را در کنار فعالیت‌های علمی برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی چهار سال گذشته پرونده‌های انضباطی دانشجویان با کاهشی 40 درصدی روبرو بوده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5266/برخی-از-کشورهای-غربی-مقالات-دانشگاهی-ما-را-چاپ-نمی‌کنند
بستن   چاپ