ایرانیان جهان
یکپارچگی آموزش عالی باید در دستور کار قرار بگیرد
شنبه 6 آبان 1396 - 6:52:15 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- مرتضی موسی خانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین،   در رابطه با شاخصه‌های وزیر جدید علوم و مطالبات جامعه دانشگاهی از او، اظهار کرد: توسعه کیفیت آموزشی و توجه به مبحث توسعه فناوری‌های جدید و جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های موثر باید در وزارت علوم مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در شرایطی که شاهد تحریم و  کم لطفی‌های شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هستیم دانشگاه‌های ما باید بتوانند برای جامعه اثرات سودمند و مفیدی از حیث تامین نیازهای جامعه داشته باشند و باید بتوانیم از مسیر دانشگاه‌های خود، سرنوشت جامعه را تغییر دهیم.

موسی خانی با بیان اینکه یکپارچگی آموزش عالی باید در دستور کار قرار بگیرد، ادامه داد: دانشجویان این کشور فرزندان این کشور هستند و سرمایه‌های بزرگ انسانی محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ملاحظه می‌کنیم که در دنیا از ادامه تحصیل خروجی‌های دانشگاه‌های غیردولتی مانند غیر انتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی با اقداماتی مانند دادن بورسیه استقبال می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین عنوان کرد: باید به خروجی دانشگاه‌های غیر انتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی به اندازه خروجی‌های دانشگاه‌های دولتی اهمیت بدهیم و این توجه خوشبختانه از سوی معاونت علمی رئیس جمهور دیده می‌شود که هیچ تفاوتی بین نیروهای خلاق و کار آفرین دانشگاه‌های آزاد و دولتی قائل نیستند.

وی تأکید کرد: چون آنچه که ما در کشور نیاز داریم و باید به آن توجه کنیم وحدت و یکپارچگی کشور و تمیز قائل نشدن بین دانشگاه‌ها است و وزیر علوم باید همین نگاه را به شدت در بدنه وزارت علوم جاری کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تمرکز بیش از حد دانشگاه‌ها بر روی ارتباط با صنعت باید مورد توجه قرار بگیرد، اضافه کرد: این همان نکته‌ای است که سالها از آن صحبت می‌شود ولی هنوز نتوانسته‌ایم خیلی ارتباط ارگانیکی بین صنعت و دانشگاه داشته باشیم.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: امروز در صنعت بتن 8 هزار میلیارد گردش مالی وجود دارد؛ اما اگر نیم درصد از این مبلغ یعنی 40 میلیارد تومان صرف تحقیقات شود ما به عددی که در برنامه پنج ساله تاکید شده می‌توانیم برسیم ولی این بودجه تحقیقاتی یا وجود ندارد و یا اگر وجود دارد با دانشگاه‌ها منعقد نمی‌شود و لازم است سیاستی اتخاذ شود تا برخی بودجه‌ها صرفاً به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها برای پروژه‌های خاص کاربردی منعقد شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بحث حفظ سرمایه انسانی نیز باید جدی گرفته شود، بیان کرد: مدل‌هایی که همه چیز را به کنکور گره بزنیم و از انسان‌هایی که یک نوع نخبگی و سرآمدی دارند غافل شویم را باید تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: باید به دنبال مدل‌هایی باشیم که در دانشگاه‌های ما یک تنوع و نوآوری در حفظ سرمایه انسانی ایجاد می‎کنند و باید راهی را اتخاذ کنیم که سرمایه‌های ما به جای تحصیل در خارج از کشور در همین کشور به عنوان نیروهای ممتاز مشغول به تحصیل شوند.

موسی خانی با بیان اینکه پیوند زدن اشتغال به ادامه تحصیل اشتباه است، گفت: ادامه تحصیل یک مقوله مورد نیاز است و هیج وقت نباید به اشتغال پیوند بخورد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان یادآور شد: بخشی از جامعه نیاز به ادامه تحصیل را دارد و ما اگر بخواهیم فقط به بهانه اینکه اگر عده‌ای ادامه تخصیل دهند کار می‌خواهند جلوی آن را بگیریم باعث خواهد شد تا بخش زیادی از سرمایه انسانی ما برای ادامه تحصیل به کشورهای مجاور و یا شرق آسیا سفر کنند که از نظر علمی کیفیت مطلوبی ندارند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5265/یکپارچگی-آموزش-عالی-باید-در-دستور-کار-قرار-بگیرد
بستن   چاپ