ایرانیان جهان
پیش‌بینی زوال تنوع زیستی براساس بودجه تخصیصی
شنبه 6 آبان 1396 - 6:49:40 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- این مطالعه می‌تواند ابزاری در دست تصمیم‌گیرندگان باشد تا به‌وسیله آن بتوانند در مورد یکی از مهم‌ترین تصمیمات استراتژیک در سیاست‌گذاری‌های تنوع زیستی جهانی، اطلاع‌رسانی کنند. چرا که هر کشوری باید برای رسیدن به اهداف خاص خود در زمینه حفظ تنوع زیستی، سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

هدف اصلی دو نهاد "کنوانسیون تنوع زیستی" (Convention on Biological Diversity) و "اهداف توسعه پایدار سازمان ملل"(United Nations Sustainable Development Goals) متوقف کردن زوال تنوع زیستی در جهان است. اما کار در این زمینه، به‌کندی پیش می‌رود و تصمیم‌گیری‌های مالی به دلیل مشخص نبودن دستاوردهای این سرمایه‌گذاری، به تعویق افتاده‌اند.

آنتونی والدرون و همکارانش از دانشگاه آکسفورد، مدلی را طراحی کرده‌اند که مشخص می‌کند چگونه تأمین بودجه حفاظت منابع طبیعی بین سال‌های 1992 تا 2003 بر روی زوال تنوع زیستی در سال‌های 1996 تا 2008 در  109 کشور عضو معاهده تنوع زیستی، تأثیر گذاشته است.

محققین فوق با نتایجی که به‌شدت تحت تأثیر فشارهای اقتصادی اجتماعی است، نشان داده‌اند که تأمین بودجه حفاظت منابع طبیعی، زوال تنوع زیستی را به‌طور میانگین به میزان 29 درصد برای هر کشور کاهش داده است.

به گفته دانشمندان دانشگاه آکسفورد، تأثیر این خرج کردن‌ها با فشار رو به افزایش ناشی از توسعه جوامع انسانی، روزبه‌روز کمتر می‌شود و این نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این زمینه‌ها، باید متناسب با گذر زمان افزایش پیدا کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5264/پیش‌بینی-زوال-تنوع-زیستی-براساس-بودجه-تخصیصی
بستن   چاپ