ایرانیان جهان
ساخت دستگاه تست مقاومت به شعله در پانل‌های چوبی
چهارشنبه 3 آبان 1396 - 6:45:19 AM
ا
سرزمین ایرانیان- علی کاظمی تبریزی، مجری طرح در این باره گفت: برای تعیین مقاومت به شعله در پانل‌های چوبی و استانداردسازی آنها به تجهیز آزمایشگاهی تخصصی با دقت بالا نیاز است که بدلیل نبود وسیله‌ای استاندارد و با دقت برای آزمون و تعیین مقاومت به شعله در پانل‌های چوبی ساختمانی، امکان تعیین استاندارد مقاومت به شعله، بویژه مقاومت در برابر نیروی گرانشی در حین اعمال حرارت معین (1000 درجه سانتی‌گراد) و سوختن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در سیستم‌های قدیمی از دستگاه تست نقطه‌ای شعله که تنها توانایی تعیین میزان افت وزنی و عمق نفوذ شعله را داشت، استفاده می‌شد، اظهار کرد: علاوه بر آن دستگاه‌های قدیمی عموما از سیستم یکسانی پیروی نمی‌کنند، ضمن آنکه دارای دقت از لحاظ میزان حرارت اعمال شده توسط مشعل نبودند.

کاظمی اضافه کرد: اما دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل‌های چوبی که در این پژوهش طراحی و ساخته شد، علاوه بر تعیین مقاومت با اهمیت نیروی گرانشی در پانل‌های ساختمانی در حین اعمال حرارت و سوزش، از دقت بالایی در ثابت نگاه داشتن دمای مشعل‌ها برخوردار است.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح، خاطرنشان کرد: در این پروژه دستگاهی برای اجرای آزمون کاملا دقیق، اصولی و استاندارد مقاومت به شعله بر روی نمونه‌هایی با ابعاد مشخص عرضه شد.

به گفته وی، این دستگاه برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها و همچنین مراکز تحقیقاتی کارخانجات و همچنین تعیین مقاومت به شعله و استانداردسازی محصولات چوبی مقاوم به آتش، نظیر چوب، گچ و چوب و سیمان قابل استفاده است.

کاظمی با بیان اینکه دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پانل‌های چوبی دارای دو مشعل مکر (Meker burner) با قطر دهانه مشخص 30 میلی‌متر است، یادآور شد: این دو مشعل با سوخت پروپان به طور یکسان تغذیه می‌شوند و شعله متمرکزی را با دمای مشخص 1000 درجه سانتی‌گراد به دو سطح نمونه می‌رسانند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن سیستم تعیین و کنترل دمای مشعل‌ها، از یک ترموکوپل حساس نوع K با قطر 1.5 میلی‌متر که با آلیاژ ضد خوردگی اینکونل پوشش‌دهی شده است، ضمن آنکه دستگاه به یک نمایشگر دیجیتال دما با قدرت تعیین دمای بیشینه  1200 درجه سانتی‌گراد، سیستم فازی کنترل ورودی گاز و یک گیج کنترل الکتریکی جریان گاز ورودی به مشعل‌ها، تجهیز شده است.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: این وسیله در بخش‌های تحقیقاتی و در بخش کنترل کیفی کارخانجات تولید پانل‌های ترکیبی چوب با مواد معدنی کندسوز کننده اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. همچنین در تعیین استاندارد بودن پانل‌های تولید شده، بویژه پانل‌های ساختمانی این وسیله نقشی اساسی و کاربردی دارد.

این طرح از سوی علی کاظمی تبریزی دانشجوی مقطع دکتری صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات و به راهنمایی دکتر فرهاد زینلی و دکتر حسین محمدی اجرایی شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5255/ساخت-دستگاه-تست-مقاومت-به-شعله-در-پانل‌های-چوبی
بستن   چاپ