ایرانیان جهان
ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی امری غلط است
سه شنبه 18 مهر 1396 - 7:47:19 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر پزشکیان در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت :تمام مشکلاتی که در سیستم و جامعه گرفتار آن هستیم و بارها نادیده گرفته ایم از این نشات می‌گیرد که حرکت ما بر مبنای علم نیست. چراکه اگر علم باشد بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات در جامعه حل می شود و کسانی که می‌دانند و می‌تواننند درکنار مهارتی که دارند می‌توانند چالش‌های موجود در کشور را رفع نمایند

 وی در ادامه تصریح کرد: چرا در کشور باید وضعیت ما به گونه ای باشد که فارغ التحصلان باید دنبال کار بگردند و نتوانند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند. در واقع اگر دانشگاه‌های ما در کنار علم آموزی کاربردی و مهارت محور نیز باشند و آنچه که تولید می‌کنند بر اساس نیاز جامعه باشد مشکلی در جامعه نخواهیم داشت.

پزشکیان تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر تولیدات ما در دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای جامعه نیست. در واقع با توجه به اساتید و عالمانی که در کشور وجود دارند ما نباید مشکلی برای چاره اندیشی و رفع مشکلات مستاصل باشیم. مگر می‌شود در جامعه علم باشد ولی چالش‌ها راهکار نداشته باشند.

دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه درجامعه ما به علم و کاربردی بودن آن احترام گذاشته نمی‌شود، گفت: دانشجویان باید در دانشگاه‌ در کنار علم آموزی مهارت نیز پیدا کنند. چرا که تئوری صرف در علم به درد نمی‌خورد. متاسفانه این وضعیت در دانشگاه‌ها رعایت نمی شود و پژوهش‌های تولید شده مشکلی از مشکلات جامعه را حل نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ادغام آموزش عالی با آموزش پزشکی اقدامی غلط است، گفت: جدا کردن این دو عرصه از همان ابتدا اشتباه بود اما ادغام مجدد آن امری غلط‌تر است.  چرا که فارغ‌التحصیلان آموزش پزشکی آموزش و مهارت نیز یاد می‌گیرند و بعد فارغ التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه 90 درصد تحقیقات در کشور خاک می‌خورند، گفت: متاسفانه هزینه‌های هنگفتی برای تحقیقات خرج می شود اما تحقیقاتی که انجام می‌شوند خاک می‌خورند و نمی‌توانند مشکلی از مشکلات را حل کنند بنابر این مقاله‌ای که در ISI چاپ شود و بدون کاربرد باشد افتخار نیست.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5170/ادغام-آموزش-پزشکی-با-آموزش-عالی-امری-غلط-است
بستن   چاپ