ایرانیان جهان
یک گونه جدید بومی مخمر کشف شد
يکشنبه 16 مهر 1396 - 12:41:09 PM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این کشف جدید گفت: این جنس مخمری متشکل از 26 گونه منتشر شده است که اعضای آن از زیستگاه‌های متفاوتی چون خاک، گیاهان، پرندگان مهاجر، دستگاه گوارش حشرات جداسازی شده‌اند و برخی از اعضای این جنس مانند W. anomalus به عنوان پاتوژن فرصت‌طلب انسانی مطرح هستند.

وی افزود: اعضای این جنس همچنین دارای کاربرد بیوتکنولوژی هستند و برخی گونه‌های آن مانند W. bisporus  و W. pijperi به ترتیب جهت تولید آنزیم لیپاز و ترکیبات طعم‌دهنده بکار گرفته شده‌اند. با در نظر گرفتن پتانسیل بیوتکنولوژیک اعضای این جنس، دستیابی به گونه‌های جدید می‌تواند حائز اهمیت باشد.

فاضلی خاطرنشان کرد: در پژوهش اخیر که با مشارکت دو تیم پژوهشی از ایران و لهستان با مدیریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد، به ترتیب یک سویه از نمونه خاک در جزیره خارک و 4 سویه مخمری از سطوح میوه در سریلانکا جداسازی و شناسایی شدند. تشابه بالای نمونه‌های زیستی، زمینه‌ساز معرفی این تاکسون جدید با همکاری دو تیم پژوهشی شد و این تاکسون جدید با بکارگیری استراتژی شناسایی پلی فازی، شناسنامه‌دار و معرفی شدند.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این گونه جدید مخمری به عنوان سومین تاکسون جدید مخمری در میان 54 تاکسون بومی ایرانی در مجموعه کلکسیون نمونه‌های زیستی بانک میکروارگانیسم‌ها با شماره دسترسی IBRC-M 30103 جای گرفته است و می‌تواند برای مطالعات بیشتر در اختیار تیم‌های پژوهشی در سراسر کشور قرار گیرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5163/یک-گونه-جدید-بومی-مخمر-کشف-شد
بستن   چاپ