ایرانیان جهان
تمدید زمان ارسال اثربه جشنواره علم برای همه/سنندج میزبان نمایشگاه سیار
چهارشنبه 12 مهر 1396 - 12:46:17 PM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- سومین جشنواره علم برای همه به همت این موزه در محل سالن‎های نمایشگاهی رواق هنر برج میلاد و در هفته جهانی علم (9 تا 14نوامبر/18 تا 23 آبان) برگزار می‎شود.
بخش ویژه جشنواره امسال بر خانواده‎های علمی تاکید می‎کند؛ خانواده‎هایی که از راه حل‎های علمی برای آمادگی در برابر موضوعات روزمره زندگی بهره می‎گیرند.
محورهای جشنواره سوم موزه ملی علوم و فناوری ایران از این قرار است.
بخش اصلی؛ ارائه، معرفی یا آموزش مفاهیم علمی به زبان ساده در قالب ساخت ابزار، جُنگ علمی، کلیپ علمی و شعر که در این بخش، شرکت برای عموم به صورت انفرادی و گروهی آزاد است.
محورهای جشنواره در بخش ویژه با موضوع زلزله و خانواده؛ شامل عکاسی (از مانورهای خانوادگی زلزله، خانه ایمن و خانه نا امن، خانواده آماده در برابر زلزله و...)، فیلم و پویانمایی (از مانورهای خانوادگی زلزله، خانه ایمن و خانه نا امن، خانواده آماده در برابر زلزله، نحوه وقوع زلزله و...)، ساخت ماکت (از سازه، طراحی داخلی، چیدمان داخلی و نمای بیرونی خانه ایمن و...)، نقاشی (از خانه ایمن و نا امن و نقش خانواده ها بعد از زلزله، پیامدهای زلزله، محله ایمن و نا امن و... )، داستان علمی، تخیلی، مستند و خاطره نویسی، بازی های رایانه ای (تبدیل خانه نا امن به ایمن؛ آمادگی برای رویارویی با زلزله، پناه گیری در هنگام زلزله و...)
در بخش ویژه نیز شرکت کننده‎های انفرادی باید نماینده خانواده خود و شرکت کنندگان گروهی تنها اعضای یک خانواده باشند.
موزه ملی علوم و فناوری ایران از تمام علاقمندان دعوت می‎کند در جشنواره علم برای همه به مدت یک هفته از تاریخ 20 تا 25 آبان حضور پیدا کنند. مهلت ارسال آثار تا 25 مهرماه 96 است. علاقمندان برای دریافت دیگر اطلاعات می‎توانند به سامانه www.inmost.ir مراجعه کنند.

***سنندج؛ میزبان شانزدهمین نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری ایران
شانزدهمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری ایران از 22 تا 28 مهر سال جاری در محل دانشگاه کردستان برگزار می‎شود.
این نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‎هایی است که سالانه توسط موزه ملی علوم و فناوری ایران، با هدف ترویج علم در سطح کشور اجرا می‎شود. نمایشگاه شامل 57 اثر در دو بخش علوم و فناوری‎های بومی ایران و علوم فیزیک و مباحث پایه‎ای آن است. درحوزه علوم و فناوری‎های بومی ایران 37 اثر و در حوزه علوم فیزیک 20 اثر با ویژگی‎های تعاملی و کنش-واکنشی به نمایش در خواهند آمد.
براساس این گزارش، بازدید از نمایشگاه انفرادی و گروهی است و بازدیدکنندگان گروهی باید با وقت قبلی و در زمان مشخص شده از نمایشگاه بازدید کنند.
ساعات بازدید از نمایشگاه از ساعت 8 الی 17 بوده و محل برگزاری نمایشگاه دانشگاه کردستان، ورودی روبروی پمپ بنزین قرادیان، مجموعه ورزشی دانشگاه- سالن‎های شماره 2 و 3 است.
به گفته رییس اداره نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری ایران، این نمایشگاه‎ها از سال 91 با هدف ترویج علم و معرفی موزه آغاز شد و رفته رفته بر تعداد آثار و مساحت نمایشگاه‎ها افزوده شد؛ به گونه‎ای که در سال 94 تعداد آثار از 25 اثر به 40 اثر و فضای مساحتی از 200 متر به 700 متر مربع رسید که این میزان در سال 95 به 50 اثر و 1000متر مربع افزایش پیدا کرد.
صالح فرامرزی گفت: در سال جاری 15 درخواست از تهران و شهرهای مختلف برای برگزاری نمایشگاه سیار به واحد نمایشگاهی موزه ملی علوم و فناوری ایران ارسال شده است که تاکنون هماهنگی‎های استان کردستان با همکاری دانشگاه کردستان به پایان رسیده و این نمایشگاه نیمه دوم مهرماه برگزار خواهد شد.


*** ابزار ساخته شده برای نمایشگاه علمی روایت داستان زلزله در یک نگاه
با توجه به اینکه در حاشیه سومین جشنواره علم برای همه موزه ملی علوم و فناوری ایران، نمایشگاه علمی روایت زلزله برای آشنایی بیشتر افراد شرکت‌کننده با این پدیده طبیعی برپا می‌شود واحد ساخت و بازسازی آثار موزه ملی علوم و فناوری ایران، با تصمیم معاون امور نمایشگاهی، چند اثر برای نمایش در این نمایشگاه ساخته است.
کره زمین یکی از این آثار است. معمولاً در تمام موزه‌های علم نمونه‌ای از کره زمین برای نمایش و معرفی لایه‌های زمین و شکل گسل‌ها وجود دارد و اولین شی ساخته شده برای نمایشگاه، یک کره به قطر 2 متر است.
با توجه به ابعاد کره و اینکه باید در جاهای مختلف نمایش داده شود در 3 قسمت طراحی شده تا قابل حمل باشد. وزن کره اهمیت داشت و باید کره‌ای با حداقل وزن و استحکام بالا ساخته می شد. یک سازه فلزی ساخته و روی سازه از یک لایه گچ استفاده شد. این لایه گچ در واقع قالب سطح کره خواهد بود که از جنس فایبر گلاس است و سپس باید روی کره نقاشی شود. هزینه ساخت این کره در حدود 10 میلیون تومان برآورد می‌شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5154/تمدید-زمان-ارسال-اثربه-جشنواره-علم-برای-همه-سنندج-میزبان-نمایشگاه-سیار
بستن   چاپ