ایرانیان جهان
ترمیم غلاف میلین و امیدهایی برای درمان ام‌اس
يکشنبه 26 شهريور 1396 - 2:20:15 PM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- یافتن راهی برای درمان بیماری‌های فرسایشی مغز یکی از اهداف پژوهش‌های پایه در سال‌های اخیر بوده است. یک روش درمانی برای این دست بیماری‌ها، تبدیل آستروسیت‌ها (از سلول‌های پشتیبان در مغز) به سلول‌های پیش‌سازی است که می‌توانند آسیب‌های ایجاد شده را ترمیم کنند. تبدیل یک سلول به سلول دیگر به روش‌های مختلفی ممکن است که به طور کلی به آن "Transdifferentiation" می‌گویند.

اخیرا دکتر جوان، مریم قاسمی کاسمان، دکتر بهاروند و همکارانشان در دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه رویان یک RNA کوچک به نام miR-302 را معرفی کرده‌اند که می‌تواند آستروسیت‌ها را به نورون و نوروبلاست تبدیل کند.

در پژوهش پیش رو، همین گروه از پژوهشگران کوشیدند تا با کمک ترکیبی از miR-302 و والپروآت، آستروسیت‌ها را به الیگودندروسیت‌ها تبدیل کنند.

الیگودندروسیت‌ها عامل ایجاد غلاف میلین پیرامون نورون‌ها در دستگاه عصبی مرکزی هستند که صدمه آنان منجر به بروز بیماری ام‌.اس می‌شود.

بدین منظور ابتدا آسیب به الیگودندروسیت‌ها در حیوان مدل آزمایشگاهی القا شد. آسیب ایجاد شده به وسیله روش رنگ‌آمیزی اختصاصی و همچنین رنگ‌آمیزی ایمنی تأیید شد. سپس سلول‌های هدف به وسیله miR-302 و والپروآت القا و به وسیله رنگ فلورسانت سبز نشان‌دار شدند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی "Tissue Engineering and Regenerative Medicine" به چاپ رسیده است، نشان داد آستروسیت‌های نشان‌دار شده در ایجاد سلول‌های میلین‌ساز جدید مشارکت می‌کنند.

این یافته نشان می‌دهد وادار کردن آستروسیت‌ها به بیان miR-302 در حضور والپروآت می‌تواند باعث تبدیل این سلول‌ها به الیگودندروسیت شده، به ترمیم غلاف میلین در نورون‌ها کمک کند. این یافته افق‌های تازه‌ای را برای درمان ام‌.اس طی سال‌های آتی ایجاد خواهد کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5102/ترمیم-غلاف-میلین-و-امیدهایی-برای-درمان-ام‌اس
بستن   چاپ