ایرانیان جهان
توليد ماهي‌ تراريخته براي بررسي بيماري
چهارشنبه 22 شهريور 1396 - 2:42:13 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- محققان پژوهشگاه رويان موفق شدند براي نخستين بار در کشور و به کمک دستکاري ژنتيکي، ماهي‌هاي آزمايشگاهي مدلي طراحي کنند که داراي خصوصيات بيماري‌هاي مورد نظر هستند.

 ايجاد مدل يک بيماري براي بررسي و شناخت آن بسيار مهم است و از سوي ديگر امکان آزمايش روش‌هاي درماني جديد و پايش ميزان موثر بودن آنها رافراهم مي کند.

حيوانات مدل،‌ معمولا از گونه‌هايي کوچک که طول عمر کوتاهي دارند ايجاد مي‌شوند تا علاوه بر هزينه اندک نگهداري، امکان بررسي ويژگي‌هاي بيمار در طول چرخه کامل زندگي آنها فراهم باشد.

 توليد ماهي‌هاي آزمايشگاهي مدل به کمک دستکاري‌هاي ژنتيکي نيازمند دانش بالايي است و به همين علت در انحصار برخي کشورها و مراکز تحقيقاتي و داروسازي خاص قرار دارد. پيش از اين در صورت نياز به استفاده از اين حيوانات مدل تنها درخواست خريد آن از مراکز داراي دانش لازم بود که با هزينه‌هاي گزاف و مانع تراشي‌هايي همراه بود. اما پس از سال‌ها تلاش و پژوهش محققان پژوهشگاه رويان موفق شدند با کسب اين دانش، حيوانات مدل ضروري براي پروژه‌هاي تحقيقاتي داخلي توليد کنند.

 اين ماهي‌ها از گونه‌هاي غير خوراکي و صد در صد آزمايشگاهي  و تحقيقاتي بوده که هم اکنون در آزمايشگاه‌هاي پيشرفته در سطح جهاني کاربرد وسيعي دارند. از ماهي‌هاي مدلي که تا امروز براي کمک به فعاليت‌هاي پژوهشي در اين مرکز ساخته شده‌اند مي‌توان به گورخر ماهي مدلي بيماري ام اس، گورخر ماهي مدل بيماري ديابت، گورخر ماهي مدل بيماري عضلاني و گورخر ماهي سبز اشاره کرد که از مدل اخير (گورخر ماهي سبز) به عنوان شاخصي براي سلامت آب‌ها نيز استفاده کرد چراکه اين ماهي در آب‌هاي آلوده به تدريج رنگ سبز درخشان خود را از دست مي‌دهد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5096/توليد-ماهي‌-تراريخته-براي-بررسي-بيماري
بستن   چاپ