ایرانیان جهان
بومي‌سازي نانوپوشش‌هاي سبز براي صنايع خودرو و لوازم‌خانگي
چهارشنبه 22 شهريور 1396 - 2:39:27 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- يکي از شرکت‌هاي توليدکننده مواد شيميايي با صنايع بزرگي مانند صنايع توليد لوازم‌خانگي، قطعات و مجموعه‌هاي خودرويي، صنعت برق، صنايع فلزي و صنايع آلومينيوم همکاري مستمر دارد و اکنون پس از سال‌ها فعاليت در حوزه‌ توليد انواع شوينده‌هاي صنعتي و پوشش‌هاي سطحي، موفق به اعمال پوشش‌هاي زيرکونيومي با ضخامت نانومتري شده است.

فرهنگ آزاد، از محققان اين طرح با بيان اينکه از سال‌ها قبل دستيابي به دانش فني اعمال نانوپوشش‌ها در دستور کار واحد تحقيق و توسعه‌ اين شرکت قرار داشته است، گفت: پس از حدود 5 سال تلاش، توانستيم به اين مهم دست يابيم و در حال حاضر موفق به تجاري‌سازي نانوپوشش‌هاي تبديلي زيرکونيومي شديم.

به گفته وي، تاکنون زنجيره کاملي از توليد مواد اوليه و توليد و عرضه‌ اين پوشش‌ها بومي‌سازي شده و به صنايع متقاضي عرضه ‌شده است.

آزاد با اشاره به پوشش‌هاي فسفاته رايج در صنعت به توصيف مزاياي پوشش‌هاي نانومتري زيرکونيومي پرداخت و يادآور شد: اگر ضخامت پوشش‌هاي رايج فسفات روي را 10 هزار نانومتر در نظر بگيريم، پوشش‌هاي تبديلي زيرکونيومي توليدي اين شرکت حداقل 100 برابر نازک‌تر هستند که اين موضوع چندين مزيت را در پي دارد.

اين محقق اقتصادي بودن را يکي از اين مزيت‌ها دانست و ادامه داد: با کاهش ضخامت پوشش مقدار ماده‌ مصرف ‌شده در پوشش نيز کاهش مي‌يابد و اين به معني کاهش مستقيم هزينه پوشش است.

وي کاهش مسايل زيست محيطي را از ديگر مزاياي اين پوشش نام برد و گفت: در پوشش‌هاي کروماته و فسفاته از برخي مواد شيميايي سمي از جمله اسيد فسفريک و فلزات سنگين استفاده مي‌شود که در نانوپوشش‌هاي توليدي اين شرکت استفاده از اين مواد مضر حذف شده و اين موضوع موجب شده تا از اين پوشش‌ها به‌عنوان پوشش‌هاي سبز ياد شود.

اين محقق، کاهش مصرف آب و انرژي را از ديگر مزاياي اين نانو پوشش ذکر کرد.

وي ادامه داد: پوشش‌هاي نانومتري زيرکونيومي داراي دو سطح است؛ يکي سطح داخلي که به‌صورت بسيار محکمي به سطح زيرلايه مي‌چسبد و ديگري سطح خارجي است که داراي خلل و فرج است و موجب مي‌شود لايه‌ بعدي که مي‌تواند لايه رنگ باشد، در اين خلل و فرج نفوذ کرده و چسبندگي بسيار خوبي به سطح زيرين داشته باشد.

آزاد، پوشش‌هاي نانومتري زيرکونيومي را در زمره‌ پوشش‌هاي تبديلي دانست و خاطرنشان کرد: فرايند اعمال اين پوشش‌ها به اين ‌صورت است که لايه‌هاي اتمي سطحي زيرلايه با يکسري يون‌هاي واسط وارد واکنش شده و روي سطح فلز پوشش ايجاد مي‌شود. لايه‌ حاصل‌شده يک اتصال محکم با فلز پايه خواهد داشت و در آب و محيط واسط نامحلول خواهد بود.

آزاد، چالش کنوني اين شرکت را ارتباط با صنايع بزرگ دانست و اظهار کرد: حدود پنجاه سال است که در صنعت خودرو از پوشش‌هاي وارداتي استفاده مي‌شود. در حالي که شرکت بنز از اين نوع پوشش‌ها براي خودروهاي توليدي خود بهره مي‌برد، ما در موضعي قرار داريم که براي عرضه‌ اين پوشش‌ها به صنعت خودرو به لحاظ فني مشکلي نداريم و قادر هستيم اين 50 سال را جبران کنيم؛ اما نياز داريم تا راه ارتباط ما با اين صنايع هموار شود.

وي سوء استفاده برخي از شرکت‌ها از نام نانو را از ديگر چالش‌هاي پيش روي اين شرکت نام برد و افزود: محصولاتي به بازار عرضه شده که فقط نام نانو را يدک کشيده و هيچ‌گونه گواهي و کيفيتي ندارند. ضمن اينکه براي ساير شرکت‌ها مشکل ايجاد کرده و اعتبار نانو را از بين مي‌برند. براي اين موضوع بايد از سوي ستاد نانو راه‌حلي انديشيده شود.

نانوپوشش‌هاي زيرکونيومي موفق به اخذ تأييديه نانومقياس از ستاد ويژه‌ توسعه‌ فناوري نانو شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5095/بومي‌سازي-نانوپوشش‌هاي-سبز-براي-صنايع-خودرو-و-لوازم‌خانگي
بستن   چاپ