ایرانیان جهان
ساخت دستگاه شبيه‌ساز سوانح هوايي و آموزش خلباني در کشور
سه شنبه 21 شهريور 1396 - 3:20:13 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- محمد رستمي، با بيان اينکه اين شبيه‌ساز با عنوان "دستگاه شبيه‌ساز پرواز (سسنا 172)" طراحي و ساخته شده است،‌ اظهار کرد: اين پروژه به سفارش يک مرکز آموزش خلباني به دانشگاه تربيت مدرس واگذار شد و تيم تحقيقاتي ما در مدت دو سال تحقيق و مطالعه موفق به ساخت سخت‌افزار و آلات دقيق پروازي زيرنظر سازمان هواپيمايي کشور شد.

وي افزود: دستگاه شبيه‌ساز پرواز براي شبيه‌سازي سوانح هوايي و آموزش خلباني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رستمي ادامه داد: دستگاه شبيه‌ساز پرواز کابيني است که تمامي آلات دقيق و فرامين پروازي به صورت سخت‌افزاري در آن طراحي شده و امکان آموزش تمامي موارد همچون آتش گرفتن موتور و شرايط اضطراري را براي دانشجويان خلباني فراهم مي‌کند.

مجري طرح با تاکيد بر ضرورت آشنايي دانشجويان رشته‌هاي مرتبط با خلباني با شرايط اضطراري حين پرواز و آموزش دانشجويان در محيط‌هاي واقعي خاطرنشان کرد: پيش از اين دانشجويان خلباني بايد اين مباحث را در حين پرواز واقعي به صورت کلامي آموزش مي‌ديدند، چراکه پرداختن به بسياري از مباحث همچون آتش گرفتن موتور هواپيما حين پرواز واقعي امکان‌پذير نيست.

وي يادآور شد: دستگاه شبيه‌ساز پرواز اين موارد را هم به صورت نرم‌افزاري و هم به صورت سخت‌افزاري شبيه‌سازي مي‌کند.

رستمي تصريح کرد: پيش از اين در ايران سخت‌افزارهاي شبيه‌ساز از خارج وارد مي‌شد و نرم‌افزار را در ايران مي‌ساختند که هزينه دستگاه را نيز بالا مي‌برد که اين امر منجر به عدم هماهنگي و اختلال در روند پروژه‌ها مي‌شد.

مجري طرح تاکيد کرد: با ساخت اين دستگاه شبيه‌ساز مشکل عدم هماهنگي نرم‌افزار با سخت‌افزار را حل کرديم و از طرفي قيمت اين دستگاه با استانداردهاي اروپايي يک سوم نمونه خارجي خود است.

وي با تاکيد بر اينکه در طراحي و ساخت اين شبيه‌ساز 90 درصد به خودکفايي رسيديم، اضافه کرد: طي يک ماه آينده از سوي سازمان هواپيمايي کشوري براي اين دستگاه گواهي‌نامه استاندارد صادر مي‌شود.

رستمي همچنين با بيان اينکه علاوه بر آموزش دانشجويان خلباني از اين دستگاه مي‌توان براي بررسي سوانح هوايي هم استفاده کرد،‌ افزود: اين دستگاه اولين شبيه‌ساز سانحه هوايي در ايران بوده که براي بررسي سوانح هوايي و حقيقت‌يابي پروازهاي آموزشي قابل کاربرد است، به گونه‌اي که دستگاه ساخته شده قادر به شبيه‌سازي آخرين لحظات سانحه هوايي است.

مجري طرح يادآور شد: البته اين دستگاه شبيه‌ساز فقط براي هواپيماي سسنا 172 اس‌تي (هواپيماي چهار نفره ساخت شرکت سسنا) قابل نصب است و براي نصب اين دستگاه بر روي ساير مدل‌ها بايد متناسب‌سازي شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5090/ساخت-دستگاه-شبيه‌ساز-سوانح-هوايي-و-آموزش-خلباني-در-کشور
بستن   چاپ