ایرانیان جهان
فزايش 50 درصدي رشد کاهو با کود نانويي
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 6:09:50 AM
مهر
سرزمين ايرانيان- محققان چيني با استفاده از «گرده کلزا» نقاط کوانتومي کربني ساختند و در ادامه نشان دادند که اين نقاط کوانتومي مي‌تواند بازده توليد کاهو را در بخش کشاورزي تا 50 درصد افزايش دهد.

اين گروه تحقيقاتي روشي ارزان براي توليد کودهاي کشاورزي زيست‌سازگار ارائه کردند که در آن از نقاط کوانتومي استفاده شده بود. اين نقاط نيز از گرده کلزا به دست آمده است.

با افزايش جمعيت و نياز بيشتر به غذا، محققان به دنبال راهبردهاي جديدي هستند تا با استفاده از آن محصولات کشاورزي بيشتري توليد کنند. يکي از راهبردهاي رايج، استفاده از کود شيميايي است، اما اين کودها اثرات جانبي دارند. از اين رو محققان به دنبال کودهاي ارزان، ايمن و زيست‌سازگار هستند. 

نانومواد کربني درصورت ترکيب شدن به ادوات پيچيده منجر به خواص الکتريکي، گرمايي، نوري و مکانيکي جديدي مي‌شوند. البته اين نانومواد در بخش کشاورزي نيز کاربرد دارند، به طوري که برخي نتايج نشان مي‌دهند که اين نانومواد کربني منجر به افزايش نرخ رشد گياه شده‌اند.

البته توليد برخي نانومواد کربني پرهزينه بوده و معمولاً حاوي آلودگي عناصر فلزات سنگين است که در طول فرآيند سنتز به آن افزوده مي‌شود. بنابراين استفاده از آنها براي بخش کشاورزي و غذا مناسب نيست.

اين گروه تحقيقاتي از دانشگاه گوانگژو در چين روي استفاده از نقاط کوانتومي کربني در کشاورزي کار مي‌کنند. اين گروه اقدام به استفاده از گرده کلزا براي توليد نقاط کوانتومي کردند. براي اين کار گرده را حرارت مي‌دهند تا شکسته و نقاط کوانتومي ايجاد شود. در اين روش ارزان قيمت، براي هر گرم محصول تنها سه سنت هزينه مي‌شود.

همچنين اين گروه از اين نقاط به‌عنوان کود براي رشد کاهو استفاده کردند و دريافتند که 30 ميلي‌گرم در ليتر از نقاط کوانتومي که در فاز محلول قرار دارد مي‌تواند ميزان رشد گياه را تا 50 درصد افزايش دهد.

از آنجايي که اين نقاط کوانتومي فلورسانس هستند، به راحتي در زير پرتو فرابنفش قابل رصد بوده و مي‌توان تجمع آنها را در برگ‌ها مشاهده کرد. بررسي‌ها نشان داد که ميزان ويتامين سي، قند قابل انحلال و پروتئين‌ها در اين کاهوها تغيير نکرده است

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5077/فزايش-50-درصدي-رشد-کاهو-با-کود-نانويي
بستن   چاپ