ایرانیان جهان
توليد برق از پنجره‌هاي ساختمان!
چهارشنبه 15 شهريور 1396 - 2:35:09 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- شرکت "فناوري پنجره خورشيد"(SolarWindow Technologies) مي‌گويد که مي‌توان انرژي نور خورشيد را با استفاده از چسباندن يک نوار شفاف به شيشه يا پلاستيک ذخيره کرد.

اين شرکت طي 20 سال اخير به دنبال رسيدن به اين هدف بوده است. هدف آنها تبديل پنجره‌ها به پنل‌هاي خورشيدي شفافي بود که بتوانند انرژي نور خورشيد که از ميان‌شان مي‌گذرد را ذخيره کنند.

شرکت مذکور يکي از چندين شرکت فناوري در اين حوزه است که به دنبال ذخيره انرژي خورشيدي در مقياس کلان هستند.

ممکن است استفاده از اين فناوري در خانه‌هاي شخصي چندان مفيد به فايده نباشد، چرا که انرژي چنداني ذخيره نمي‌شود. اما اين شرکت اميدوار است که در نهايت اين فناوري را بر روي ساختمان‌هاي اداري و آسمان خراش‌ها بکار ببرد، تا انرژي خورشيدي را توسط چند هکتار شيشه به کار رفته در نماي اين ساختمان‌ها ذخيره کند.

فناوري اين شرکت اختصاصي و منحصر به فرد است؛ "سولار ويندو" يک آرايش خورشيدي فتوولتائيک (OPV) مايع و شفاف توليد شده از مخلوطي از کربن، هيدروژن، اکسيژن و نيتروژن توليد کرده است که مي‌تواند روي سطوح شفاف را بپوشاند.

پوشش مايع، سلول‌هاي خورشيدي فوق العاده کوچکي را تشکيل مي‌دهد که به صورت گروه‌ها يا صف‌هاي منظم تشکيل شده‌اند.

نور خورشيد که از اين سلول‌ها عبور مي‌کند، يک شارژ (بار) الکتريکي توليد مي‌کنند. اين شارژ الکتريکي سپس توسط شبکه‌اي از سيم‌هاي بسيار خوب و با کيفيت ذخيره مي‌شود که هر کدام از موي انسان باريک‌تر هستند.

سيم‌ها نيروي توليدي را به يک سيم خروجي بزرگتر هدايت مي‌کنند و سپس به هر سيستم ذخيره نيروي دلخواه و موجود، مانند پانل‌هاي خورشيدي سنتي متصل مي‌شوند.

براي توليد حداکثري قدرت، پوشش شفاف چندين بار روي سطح شيشه يا پلاستيکي کشيده مي‌شود. پوشش و شبکه را مي‌توان در دما و فشار محيط اعمال کرد، که باعث مي‌شود توليد در مقياس وسيع‌تر انجام شود.

"جان کونکلين"، مدير عامل شرکت "سولار ويندو" گفت: پنل‌هاي معمولي خورشيدي به لحاظ زاويه‌اي نامنظم هستند. بنابراين شما نمي‌توانيد از اين پنل‌ها، پنجره بسازيد. شرکت من در حال تلاش براي حفظ زيبايي معماري و شفافيت يک پنجره، به همراه توليد برق است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5074/توليد-برق-از-پنجره‌هاي-ساختمان!
بستن   چاپ