ایرانیان جهان
تبديل روغن‌ دور ريختني موتور به سوخت ديزل بهينه
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 2:31:27 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- منابع رو به پايان سوخت‌هاي فسيلي و از طرفي افزايش روزافزون مصرف آن دانشمندان را به فکر چاره‌اي براي حل اين معضل انداخته است. از سوي ديگر حجم روغن ‌سوخته‌ توليد شده در جهان بالغ‌ بر 24 ميليون تن در سال است.

اين حجم بالا از روغن‌ سوخته موجب افزايش قابل‌ توجه آلودگي‌هاي زيست‌محيطي مي‌شود؛ بنابراين يافتن راهي که بتوان به کمک آن روغن‌ سوخته و دور ريختني را بازيافت و آن را به يک محصول با ارزش تبديل کرد، بسيار حائز اهميت است.

پروفسور علي‌اصغر انصافي، عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، از اجراي تحقيقاتي در اين زمينه خبر داد و گفت: کاهش آلايندگي محيط‌ زيست و نياز روزافزون به سوخت از جمله اهداف اجراي اين طرح بوده است که در اين راستا در اين طرح تلاش شده است تا با سنتز يک نانو کاتاليست، روغن سوخته‌ موتورهاي ديزلي که ارزشي بالغ‌ بر 10 سنت به ازاي هر گالن دارند، به يک سوخت با ارزش با قيمت 94 سنت به ازاي هر ليتر تبديل کنيم.

به گفته وي، به کمک نتايج اين طرح نه ‌تنها مي‌توان سوخت ديزلي را از راهي ارزان و مقرون‌ به ‌صرفه توليد کرد، بلکه کيفيت سوخت افزايش يافته و آلايندگي کمتري نسبت به سوخت‌هاي ديزلي معمولي ايجاد مي‌کند.

انصافي تاکيد کرد: در اين طرح نانو ذرات سريم اکسيد بر بستر سيليکاژل سنتز شد و از نانوکامپوزيت حاصل به‌ عنوان يک نانوکاتاليست براي تبديل روغن‌ سوخته به سوخت ديزل استفاده شد.

وي با تاکيد بر اينکه مقياس نانويي اين کاتاليست موجب شد تا فرايند تبديل با سرعت و بازدهي بالاتري انجام گيرد، خاطرنشان کرد: به‌ منظور بررسي نانوکامپوزيت از آزمون‌هاي ميکروسکوپي و طيف‌سنجي، استفاده و همچنين پارامترهاي مؤثر بر فرايند توليد سوخت ديزل در فرايند پيروليز با به‌ کارگيري روش‌هاي طراحي آزمايش بهينه شد.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به نتايج به دست آمده از اين تحقيقات، يادآور شد: ميزان گوگرد موجود در سوخت توليدي در اين طرح از 0.9 درصد به 0.02 درصد کاهش يافته که اين موضوع تأثير قابل‌توجهي بر کاهش آلودگي حاصل از احتراق اين سوخت‌ها دارد.

به گفته وي، آلاينده‌هاي آلي اين سوخت نيز به ميزان 0.01 درصد گزارش شده است.

اين تحقيقات از سوي پروفسور علي‌اصغر انصافي عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، نويد زندي آتشبار دانشجوي مقطع دکتراي دانشگاه صنعتي اصفهان و دکتر امير هوشمند اهور دانش‌آموخته مقطع دکتراي دانشگاه فردوسي مشهد اجرايي و نتايج آن در مجله‌ Journal of Cleaner Production با ضريب تأثير 5.715 منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5069/تبديل-روغن‌-دور-ريختني-موتور-به-سوخت-ديزل-بهينه
بستن   چاپ