ایرانیان جهان
ثبت دوازدهمين گونه آرکي ها توسط محققان مرکز ذخاير زيستي
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 2:15:47 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- دکتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رئيس مرکز در خصوص اين ميکروارگانيسم جديد گفت: جداسازي و نگهداري جدايه هاي بومي به عنوان يکي از رسالت هاي مهم بانک ميکروارگانيسمهاي اين مرکز به شمار مي آيد و تاکنون تاکسون هاي ميکربي جديد و متنوعي در نتيجه فعاليت هاي اين مرکز شناسايي و به دنيا معرفي شده است.

وي افزود: در همين راستا طي جديدترين مطالعه صورت گرفته در زمينه تنوع زيستي ميکروارگانيسم هاي تالاب ميقان، يک آرکي جديد کشف شد. تالاب ميقان واقع در استان مرکزي داراي ويژگي هاي اکولوژيک منحصر بفردي مي باشد و به عنوان يکي از اکوسيستمهاي ارزشمند و مطرح جهت مطالعات تنوع زيستي ميکربي مورد توجه اين مرکز قرار گرفته است.

فاضلي خاطر نشان کرد: اين آرکي نمک دوست جديد با استفاده از معيارهاي مختلف شناسايي از جمله مطالعات تبارزايي به عنوان يک گونه جديد با نام Natrinema soli در خانواده Natrialbaceae معرفي شده است و در معتبرترين ژورنال بين المللي سيستماتيک ميکروبي (IJSEM‌) پذيرفته شده است. اين گونه، دوازدهمين آرکي بومي جديد در بين 52 ميکروارگانيسم بومي معرفي شده از بانک ميکروارگانيسم هاي اين مرکز است.

گفتني است اين دسته از ميکروارگانيسم ها اغلب ساکن زيستگاه هايي با سخت ترين شرايط از قبيل محيط هاي بسيار اسيدي يا قليايي، چشمه هاي آب گرم، درياچه ها و محيط هاي بسيار شور هستند و به دليل توانايي تحمل شرايط بسيار سخت، آنزيم ها و ساير ترکيبات توليد شده توسط اين گروه از ميکروارگانيسم ها، در صنعت حائز اهميت بسيار زيادي مي باشند، به ويژه امروزه آرکي هاي نمک دوست به دليل توانايي توليد رنگدانه هاي زيستي و آنزيم هاي خاص و ساير ترکيبات داراي کاربرد در صنعت توجه بسياري از دانشمندان جهان را جلب نموده اند.

شايان ذکر است اين آرکي ارزشمند هم اکنون در کلکسيون ميکربي مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران با کد دسترسيIBRC-M 11063  نگهداري مي شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5063/ثبت-دوازدهمين-گونه-آرکي-ها-توسط-محققان-مرکز-ذخاير-زيستي
بستن   چاپ