ایرانیان جهان
کشت پنبه تراريخته از بين برنده آفات گياهي/حل مشکل سمپاشي کشاورزان
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 2:08:58 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- نيراعظم خوش خلق سيما با اشاره به برنامه ريزي براي کشت و توليد انبوه پنبه تراريخته در کشور گفت: پژوهشکده بيوتکنولوژي موفق به توليد پنبه تراريخته اي شده که علاوه بر مقاومت به آفت کرم غوزه، آفت را نيز از بين مي برد. در صورتيکه پيش از اين با حمله اين آفت به مزارع پنبه، دست کم 17 بار سم پاشي توسط کشاورز انجام مي شد.

وي با بيان اينکه اين سمپاشي هاي مداوم ضمن اينکه ضرر مالي هنگفتي به کشاورز وارد مي کند و منجر به آلودگي محيط زيست مي شود، محصولي آغشته به سم را تحويل جامعه مي دهد خاطرنشان کرد: اما کشت پنبه تراريخته هم از واردات بي رويه سم جلوگيري مي کند و هم ميزان توليد را افزايش مي‌دهد.

رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، گفت: اين محصول جديد، آب بري کمتري نيز دارد و الياف بهتري توليد مي کند. همچنين پر محصول تر است و کشاورزان موسسات تحقيقات پنبه به دنبال آن هستند که اين محصول به دست کشاورزان برسد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر بيکاري و خشکي دو مشکل عمده کشور هستند ادامه داد: در شرايطي که با تغيير اقليم روبرو هستيم و نمي توانيم يک وجب خاک زراعي خود را زياد کنيم، براي تامين غذاي مورد نياز جمعيت رو به افزايش کشور ناگزير از افزايش ميزان توليد در واحد سطح با استفاده از فناوري هاي نوين هستيم.

رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي تصريح کرد: اين پژوهشکده در راستاي تامين امنيت غذايي کشور با استفاده از تکنولوژي هاي جديد و با تحقيق و توليد محصولات تراريخته به کمک کشاورزي و تامين امنيت غذايي کشور آمده است. سازمان حفاظت محيط زيست هم به تازگي بر حمايت از بيوتکنولوژي به عنوان يک فناوري در خدمت محيط زيست تاکيد کرده و اميد مي رود با حمايت از توليد محصولات تراريخته، بخش کشاورزي روز به روز از مصرف سم بي نياز شود.

خوش خلق سيما با اشاره به مخالفت هايي که گاه از سوي برخي با محصولات تراريخته در کشور مي شود، اين اظهار نظرها را بدون مبناي علمي دانست و گفت:  سالانه حدود شش و نيم ميليون تن ذرت تراريخته وارد کشور مي شود که تماما به مصرف خوراک دام و طيور مي رسد و تبديل به گوشت شده و مردم آن را مصرف مي کنند.

وي ادامه داد: همچنين حدود 96 درصد روغن مصرفي ما وارداتي  هستند که از منابع تراريخته تامين مي شوند. با اين حال در سال هاي گذشته هيچ مخالفتي با واردات انبوه اين محصولات نشد اما از زماني که بحث توليد داخلي و قطع واردات جدي شد، جوسازي ها عليه محصولات تراريخته نيز آغاز شده است.

به گفته وي کساني که در پوشش دفاع از محيط زيست به مخالفت با توليد داخلي تراريخته ها آمده اند هيچ گونه نگراني نسبت به حجم انبوه سموم خطرناک مصرفي در بخش کشاورزي که با توسعه کشت تراريخته ها متوقف مي شود، ندارند و اين با موضع گيري هاي شان نسبت به حفظ محيط زيست، در تضاد است!

رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي تصريح کرد: پيگير دريافت مجوز براي توليد برنج و ديگر محصولات تراريخته نيز هستيم اما آنچه که در صف است و به زودي از کميته تراريخته وزارت جهاد کشاورزي مجوز مي گيرد، پنبه است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5061/کشت-پنبه-تراريخته-از-بين-برنده-آفات-گياهي-حل-مشکل-سمپاشي-کشاورزان
بستن   چاپ