ایرانیان جهان
تلاش محققان کشور براي عرضه نرم‌افزار بررسي تلاطمات "يونوسفر"
شنبه 11 شهريور 1396 - 6:56:52 AM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- امير شيخي‌هامقدم، تمرکز مطالعات اين شرکت دانش‌بنيان را در حوزه فيزيک نظري بر روي سيستم‌هاي پيچيده ذکر کرد و گفت: سيستم‌هاي پيچيده گستره زيادي از پديده‌هاي فيزيکي چون پديده‌هاي توربولنسي هواشناسي را در بر مي‌گيرد؛ لذا مطالعاتي در زمينه لايه يونوسفر، به عنوان بالاترين لايه جو انجام داديم.

وي با بيان  اينکه بر اساس مقالاتي که تاکنون منتشر شده، لايه يونوسفر به عنوان يکي از پيش‌نشانگرهاي زلزله مطرح است، افزود: لکه‌ها و انفجارات سطح خورشيد امواج الکترومغناطيسي شديدي را به سمت زمين پرتاب مي‌کنند و از سوي ديگر اتمسفر پيرامون زمين از لايه‌هاي مختلفي تشکيل شده که هر کدام داراي ويژگي‌هاي خاصي است.

مجري طرح بالاترين لايه اتمسفر را «يونوسفر» ذکر کرد و ادامه داد: اين لايه نازک يونيزه شده، سپر دفاعي زمين در برابر تابش‌هاي يوني است که از سمت خورشيد به کره زمين مي‌رسد.

وي با بيان اينکه بر اساس مقالات منتشر شده لايه يونوسفر چند روز قبل از رخداد زلزله دستخوش تلاطم مي‌شود، ادامه داد: مطالعه اين لايه مي‌تواند به عنوان پيش‌نشانگر بلاياي طبيعي از جمله زلزله مورد توجه قرار گيرد.

شيخي‌ها مقدم در اين باره توضيح داد: امواج ELF که از لايه يونوسفر به سمت زمين و يا بالعکس متصاعد مي‌شود، موجب التهاب لايه يونوسفر خواهد شد؛ از اين رو التهاب اين لايه مي‌تواند ناشي از وقوع زمين‌لرزه باشد.

مجري طرح با اشاره به مطالعات ايران در اين حوزه، خاطر نشان کرد: تنها راداري که مي‌توانستيم لايه يونوسفر را در ايران مورد مطالعه قرار دهيم، رادار دانشگاه تهران بوده که متأسفانه از سال 2006 از کار افتاد و در حال حاضر در ايران هيچ «يونوسوند»ي براي مطالعه و کاوش لايه يونوسفر وجود ندارد؛ ولي اطلاعات ماهواره‌اي را مي‌توانيم براي بررسي اين لايه استخراج و براي تحليل اين لايه استفاده کنيم.

وي به اهميت مطالعه در زمينه لايه يونوسفر اشاره کرد و گفت: تهديدهايي مانند هارپ يا امواج  ELF (پروژه پژوهشي براي بررسي و پژوهش درباره لايه يونوسفر) مي‌تواند به عنوان تهديد جنگ آب و هوا، کشور را تهديد کند و اين امر نيز در گفت‌وگوهاي سياسي اعلام مي‌شود که بسياري از خشکسالي‌ها و پديده‌هاي ريزگرد و توفان‌هاي شني ناشي از اجراي اين پروژه است.

به گفته وي، تاسيسات هارپ که احتمالا در ترکيه و آذربايجان نصب شده، با تابش امواج ELF‌ لايه يونوسفر را تحت تأثير قرار داده است و اگر بتوانيم در اين مطالعات اثبات کنيم که تابش ELF به يونوسفر در حال انجام است،‌ مي‌توانيم اثبات کنيم که اين تابش تهديدي جدي براي کشور به همراه دارد که در اين صورت بايد به صورت هوشمندانه به اين تابش‌ها پرداخته شود.

مجري طرح با اشاره به مطالعات کشورهاي آمريکا و روسيه بر روي اين لايه، خاطر نشان کرد: ناهنجاري‌هايي چون "تورنادو" و "النينو" که در بخش‌هاي آمريکاي شمالي ايجاد مي‌شود، آب و هواي آمريکا را تحت تأثير قرار داده است و اين کشور براي مقابله با اين پديده از 25 سال گذشته پروژه هارپ را در دستور کار خود قرار داده است.

شيخي‌ها مقدم، در اين باره توضيح داد: در اين پروژه به منظور ايجاد اختلاف فشار و تغيير مسير توفان‌ها، امواج ELF به لايه و پوسته يونوسفر تابانده مي‌شود و آمريکا از 6 سال گذشته موفق به انحراف و تغيير مسير توفان‌ها شده است.

وي با بيان اينکه در پروژه هارپ تئوري‌هاي زيادي در زمينه اثرات اين امواج بر روي مغز، ايجاد زمين لرزه و تغييرات‌ آب‌وهوايي مطرح شده است، اظهار کرد: اگر آمريکا توانسته با هارپ توفان‌ها را منحرف کند،‌ مي‌تواند حرکات جريان‌هاي جت استريم و جريان‌هاي جوي را تحت تأثير قرار دهد و در نتيجه لازم است امواج  ELF‌به عنوان تهديد مورد توجه قرار گيرد.

اين محقق با اشاره به تغييرات جريان‎هاي جت استريم، توضيح داد: بيشترين اثرات بارش‌زايي بخش‌هاي غربي کشور تحت تاثير جريان‌هاي جت استريم مديترانه بوده، ولي از سال 2006 تاکنون انحرافي در اين جريان‌ها رخ داد که منجر به کاهش بارش در ايران شده است.

وي با اشاره به دستاوردهاي تحقيقات انجام شده در اين شرکت، افزود: اميدواريم تکميل اين پروژه تحقيقاتي منجر به طراحي و ارائه الگوريتم‌ها و الگوهاي تشخيص پيش نشانگرهاي زلزله و ‌ارتقاي نرم‌افزارهاي پيشگويي‌کننده پديده‌هاي جوي شود.

شيخي‌ها، همچنين ابراز اميدواري کرد که در اين مطالعات بتوانند اثبات کنند که تابش امواج ELF‌ در ترکيه و آذربايجان موجب تغيير و انحراف جريان‌هاي مديترانه از سمت غرب به سمت شمال کشور شده؛ چراکه به باور اين محققان در 50 سال گذشته سابقه نداشته است که استان‌هايي مانند ايلام،‌ کردستان و کرمانشاه و آذربايجان خشک باشند.

مجري طرح اعلام کرد: زمين لرزه‌هايي مانند زلزله هائيتي ناشي از تابش امواج ELF‌ بر يونوسفر بوده است که به سمت لايه‌هاي زير زميني منحرف شده و موجب زلزله و توفان‌هاي شديد شده است.

وي به فرآيندهاي پروژه يونوسفر اين شرکت دانش‌بنيان اشاره کرد و يادآور شد: ما در اين تحقيقات اميد داشتيم که با تأمين اعتبارات، يا رادار يونوسوند براي مطالعه اين لايه را طراحي کرده و بسازيم و يا يونوسوند موجود در کشور را تعمير کنيم که اين امر به دليل مشکلات مالي ميسر نشد.

وي افزود: در ادامه با استخراج داده‌هاي ماهواره‌اي، در حال طراحي و پياده‌سازي نرم‌افزاري براي نمايش تلاطمات لايه يونوسفر هستيم.

شيخي‌ها مقدم، توليد اين نرم‌افزار را در گرو در اختيار داشتن بانک اطلاعاتي از حوادث و بلاياي طبيعي، خشکسالي‌ها و فعاليت آتشفشان‌ها دانست

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5054/تلاش-محققان-کشور-براي-عرضه-نرم‌افزار-بررسي-تلاطمات-"يونوسفر"
بستن   چاپ