ایرانیان جهان
سامانه جابجايي مسافران خودروهاي تک سرنشين راه اندازي شد
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 2:07:54 PM
مهر

سرزمين ايرانيان- محمدرضا قازلي، مجري طرح «سامانه رفت و آمد با خودروهاي تک سرنشين براي کاهش هزينه» اظهار داشت: اين سامانه براي به اشتراک گذاري خودروهاي تک سرنشين راه اندازي شده و مي توانند تا 70 درصد در هزينه هاي رفت و آمد خودرو صرفه جويي کند و در کنار آن رانندگان هم ديگر تک سرنشين نبوده و با دريافت هزينه اي اندک هزينه هاي جاري سفرهاي روزمره خود را تامين کنند.

اين محقق خاطر نشان کرد: در اين سامانه کرايه مسافر براي طي کردن مسير 50 کيلومتري بين تهران و کرج از 3500 تومان آغاز مي‌شود. 

به گفته وي، اين سامانه در تمامي شهرهاي ايران فعال است و افرادي که از خودروي شخصي استفاده مي‌کنند و تک ‌سرنشين هستند، مسير خود را در اين سامانه اعلام مي‌کنند و مسافراني که با آنها هم‌ مسير هستند و مبدا و مقصد مشترکي دارند، از اين طريق به يکديگر معرفي مي‌شوند و مي‌توانند با هم، همسفر شوند.

قازلي با بيان اينکه هم‌اکنون محققان اين طرح دانش بنيان با بيش از 500 واحد دانشگاهي قرارداد همکاري دارند، افزود: اين طرح در يک شرکت دانش بنيان توسط محققان دانشگاه آزاد قزوين به نتيجه رسيده است.

وي با بيان اينکه تمامي کاربران پيش از ثبت نام و به اشتراک گذاشتن سفر احراز هويت مي شوند، بيان داشت: دانشجويان از طريق کد ملي، کد دانشجويي و اطلاعات هويتي که در اين سيستم وارد کرده‌اند به صورت آنلاين استعلام هويت مي شوند و افراد غير سازماني نيز از طريق ثبت کد ملي احراز هويت خواهند شد تا امنيت تمامي کاربران تامين شود. همچنين يک سيستم نظر سنجي در سامانه وجود دارد تا بعد از هر سفر بازخورد مسافران و رانندگان از يکديگر در پروفايل آنها درج شود.

به گفته اين محقق؛ ‌کاهش مصرف سوخت و ترافيک و آلودگي‌هاي زيست محيطي و در نتيجه افزايش بهره‌وري اجتماعي و کاهش هزينه‌هاي دولت از قبيل ماليات بر گازهاي گلخانه‌اي از ديگر مزاياي کاربردي شدن اين سامانه است.

وي با دعوت از مردم براي به اشتراک گذاري وسيله نقليه به منظور کاهش خودرو تک سرنشين خاطر نشان کرد: اين طرح در بسياري از کشورهاي پيشرفته دنيا درحال اجرا است و آحاد مردم با پيوستن به اين طرح مي توانند بسياري از مشکلات نظير ترافيک و آلودگي هوا را به کمک يکديگر برطرف سازند. 


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5041/سامانه-جابجايي-مسافران-خودروهاي-تک-سرنشين-راه-اندازي-شد
بستن   چاپ