ایرانیان جهان
سرعت دسترسي به اينترنت با تراشه محققان ايراني چندبرابر مي شود
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 2:05:07 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- اين اختراع سرعت دسترسي به اينترنت و ظرفيت ارتباطي شبکه هاي مخابراتي را به ميزان چشمگيري افزايش مي دهد.

اميد مومني استاديار دانشکده مهندسي رايانه و برق دانشگاه يوسي ديويس و حسين جليلي دانشجوي مقطع دکتري اين دانشگاه با همکاري يکديگر تراشه ياد شده را با استفاده از سيستم آنتن آرايه فازي طراحي کرده اند.

سيستم آرايه فازي، انرژي را از منابع مختلف به چنگ مي آورد و در قالب يک تک پرتو متمرکز مي سازد. اين انرژي را مي توان در فضايي محدود منتقل کرد و آن را به سمت هدف و مقصد مورد نظر هدايت کرد.

به گفته مومني خلق آرايه هاي فازي به خصوص در فرکانس هاي بالا کار دشواري است و وي و جليلي براي اولين بار موفق به دستيابي به اين پهناي باند بزرگ در فرکانسي بالا شده اند.

تراشه ابداع شده توسط اين دو نفر بر روي باند 370 گيگاهرتز و با پهناي باند 52 گيگاهرتز عمل مي کند. در مقام مقايسه بايد گفت موج هاي راديويي اف ام بر روي باند فرکانسي بين 87.5 و 108 مگاهرتز عمل مي کنند. باند فرکانسي شبکه هاي نسل چهارم و LTE هم بين 800 مگاهرتز و 2.6 گيگاهرتز و با پهناي باند حداکثر 20 مگاهرتز است.

اکثر وسايل الکترونيک پيشرفته به گونه اي طراحي شده اند که بر روي فرکانس هاي پايين تر عمل مي کنند. اما تقاضاي فزاينده براي دسترسي به خدمات ارتباطي سريع تر و کاربرد ابزار تصويربرداري و انتقال داده سريع موجب تقاضا براي کارکرد اين ابزار در فرکانس هاي بسيار بالاتر شده است.

به گفته مومني اگر چه شبکه هاي مخابراتي نسل چهارم هنوز به حد محدوديت خود در مورد نرخ تبادل داده نرسيده اند. اما با افزايش استفاده از خدمات کلود و مهاجرت به شبکه هاي تلفن همراه نسل جديد نياز به سرعت بيشتر روز به روز در حال افزايش است. استفاده از فرکانس هاي بالاتر به معناي پهناي باند بيشتر و پهناي باند بيشتر به معناي نرخ بالاتر تبادل داده است.

اين دو محقق ايراني قصد دارند با تکميل تحقيقات خود زمينه استفاده از تراشه اختراع شده خود در سيستم هاي پيشرفته مخابراتي و تصويربرداري را فراهم کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5040/سرعت-دسترسي-به-اينترنت-با-تراشه-محققان-ايراني-چندبرابر-مي-شود
بستن   چاپ