ایرانیان جهان
امکان توليد صنعتي نانوذرات فلزي در کشور/انتقاد از بي‌توجهي به محصولات دانش‌بنيان داخلي
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 1:55:54 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- مهدي منصوريار، مجري طرح از ارائه روشي براي توليد صنعتي نانو ذرات خبر داد و گفت: در اين تحقيقات دستگاهي براي توليد صنعتي نانو ذرات با هزينه بسيار پايين توليد کرديم.

وي با بيان اينکه از طرف سازمان مالکيت فکري جهاني به اين دستاورد اختراع سطح A1 به عنوان بالاترين سطح اختراعات اعطا شده است، خاطر نشان کرد: سنتز هر نانو موادي نياز به روش خاصي دارد و اين محدوديت موجب شده است سنتز صنعتي اين مواد با مشکلاتي همراه شود.

منصوريار با اشاره به جزئيات اين دستگاه، يادآور شد: اين دستگاه قادر به شناسايي، آناليز و توليد اکثر نانو ذرات پايه فلزي مانند سيليکات و تيتانيوم در مقياس صنعتي است.

مجري طرح با بيان اينکه تاکنون امکان توليد صنعتي نانو ذرات در کشور وجود نداشته است، تاکيد کرد: دليل اين امر "هاي‌تک" بودن و پيچيدگي علم نانو است؛ از اين رو بسياري از شرکت‌هاي فعال موفق نشدند توليدات خود را به فاز صنعتي نزديک کنند، لذا در اين مطالعات ما به دنبال توليد صنعتي اين مواد بوديم.

وي با تاکيد بر اينکه اين روش توليد صنعتي، توجيه اقتصادي دارد، ادامه داد: توليد نانو مواد تنها 7 درصد کل فعاليت‌هاي نانو فناوري را تشکيل مي‌دهد و اين در حالي است که بر اساس آمارهاي جهاني فروش 25 ميلي گرم نانو مواد معادل فروش يک بشکه نفت است و اين امر نشان دهنده ارزش افزوده فراوان اين علم است.

توليد سامانه‌هاي دارويي ضد سرطان

وي با اشاره به ديگر زمينه‌هاي تحقيقاتي اين شرکت دانش‌بنيان، گفت: توليد نانو سامانه‌هاي دارويي از جمله زمينه‌هاي تحقيقاتي ما بوده است. اين نانو سامانه‌ها به صورت هدفمند دارو را در موضع رهاسازي مي‌کنند.

وي نانو ذرات استفاده شده در اين سامانه را نانو ذرات سيليکات و تيتانيوم دانست و يادآور شد: اين سامانه متشکل از نانو ذرات و عامل‌هاي مختلف ديگري توليد شده و بر روي آنها داروهاي مورد نياز لود شده است.   

منصوريار داروهاي لود شده را داروهاي ضدسرطان ذکر کرد و يادآور شد: داروهاي ضد سرطان کبد، ريه و قرنيه از جمله داروهايي است که در اين سامانه لود شده است.

وي نانو پوشش‌هاي محافظ کشتي را از ديگر محصولات توليد شده اين شرکت دانش بنيان دانست و گفت: استفاده از اين نانو پوشش‌ها موجب افزايش عمل شناور خواهد شد.

منصوريار توليد پوشش‌هاي آب گريز را از ديگر دستاوردهاي تحقيقاتي اين شرکت ذکر کرد و گفت: اين پوشش‌ها با استفاده از نانو ذرات سيليس توليد شده است و اين محصول در صنايع نساجي به بهره برداري رسيد.

انتقاد براي بي توجهي کشور نسبت به محصولات دانش‌بنيان داخلي

اين محقق با تاکيد بر اينکه دستاوردهاي علمي کشور توسط ساير کشورها رصد مي‌شود، ادامه داد: بر اين اساس با عرضه محصولات توليد شده، بسياري از کشورها درخواست همکاري با ما را داشتند.

وي اضافه کرد: اين در حالي است که به اخبار مربوط به موفقيت شرکت‌هاي دانش بنيان داخلي در داخل کشور اهميت زيادي داده نمي‌شود و به صورت سازمان يافته اطلاع رساني مناسبي در خصوص اين موفقيت‌ها صورت نمي‌گيرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5037/امکان-توليد-صنعتي-نانوذرات-فلزي-در-کشور-انتقاد-از-بي‌توجهي-به-محصولات-دانش‌بنيان-داخلي
بستن   چاپ