ایرانیان جهان
ساخت دستگاه سنجش سفتي فعال مچ دست در بيماران ارتوپدي
شنبه 4 شهريور 1396 - 1:56:58 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- دستگاه اندازه گيري سفتي فعال در مفصل مچ دست انسان به صورت اختصاصي براي اندازه گيري سفتي فعال و نيروي انقباض ارادي در مفصل مچ دست است که توسط محققان کشور طراحي شده است.

 اين دستگاه براي سنجش کمي عارضه سفتي فعال که در بيماران ارتوپدي و عصبي عضلاني شايع است مورد استفاده قرار مي گيرد.

اکنون جايگزين اين دستگاه انجام معاينه کلينيکي است که احتمال خطاي بالايي دارد.

همچنين معرفي بيمار به مراکز بيومکانيک توانبخشي که داراي دستگاه هاي جنرال ديناموتر ايزوکنتيک است به علت محدود بودن در چند شهر و هزينه بالا معمولا به متخصصان معرفي نمي شوند اما اين دستگاه ايراني که پرتابل و به صورت روميزي قابل استفاده است براي قرارگيري دست و نصب سنسورها و عملگرها مورد استفاده قرار مي گيرد.

همچنين در اين سيستم از سنسورهاي اندازه گيري نيرو، شتاب و موقعيت زاويه اي استفاده شده که بر مبناي اين اندازه گيري ها و روابط ديناميکي و بيومکانيکي، پارامتر سفتي فعال براي هر شخص توسط مدار کنترل و واحد محاسباتي نصب شده بر روي دستگاه تعيين و نمايش داده مي شود.

يکي ديگر از مزاياي اين سيستم وجود يک عملگر الکترومغناطيسي براي پردازش اطلاعات ثبت شده است. همچنين اين سيستم داراي يک مدار الکترونيکي حاوي ميکرو و عملگر کنترل است.

با توجه به اين ارزيابي ها به صورت باليني و کيفي که در حال حاضر در کلينيک ها و مطب متخصصان مرتبط انجام مي شود ارائه روش کمي مبتني بر دستگاهي پرتابل که به راحتي توسط متخصص قابل استفاده باشد امکان خطاي ارزيابي را کاهش خواهد داد.

استفاده از نمونه خارجي اين دستگاه هزينه بر بوده و تعداد محدودي در مراکز توانبخشي کشور موجود است. از اين رو بهره برداري از نمونه داخلي اين سيستم مي تواند به صرفه باشد.

دستگاه اندازه گيري سفتي فعال در مفصل مچ دست انسان توسط بهروز سپهري با شماره 78546 ثبت اختراع شده است

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5029/ساخت-دستگاه-سنجش-سفتي-فعال-مچ-دست-در-بيماران-ارتوپدي
بستن   چاپ