ایرانیان جهان
مجوز اينترنت بدون فيلتر دارم/ شرايط رفع فيلتر توئيتر
شنبه 4 شهريور 1396 - 1:50:14 PM
مهر
سرزمين ايرانيان- محمدجواد آذري جهرمي در يک برنامه تلويزيوني به برخي ابهامات درخصوص نحوه دسترسي اش به شبکه هاي اجتماعي فيلتر شده و برنامه ريزي براي رفع فيلتر برخي شبکه هاي اجتماعي از جمله توئيتر پاسخ گفت.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اينکه آيا از فيلترشکن استفاده مي‌کند، گفت: از فيلترشکن استفاده نمي‌کنم. اما مسئولان در چارچوب مقررات مي‌توانند به کارگروه تعيين مصاديق درخواست بدهند تا با مجوز از اينترنت بدون فيلتر استفاده کنند.

وي با تاکيد براينکه بستن ابزارهاي ارتباطي ممکن است به عنوان يک مسکن عمل کند اما واقعا راه‌حل نيست، گفت: تاکنون جمع‌بندي ما اين بوده که منافع پيام رسانهاي اجتماعي بيش از ضرر آنها بوده است.

بررسي رفع فيلتر يوتيوب و توئيتر در شوراي عالي فضاي مجازي

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به عضويتش در شبکه اجتماعي توئيتر، درباره مواضعش براي رفع فيلتر يوتيوب و توييتر تصريح کرد: به دليل نگاه قبلي که وجود داشته، مواضع بر بستن اين شبکه‌ها بوده است. اما مي‌شود اين نگاه را با احترام به فرهنگ و اطمينان دادن به مراجع، تغيير داد. خود توييتر هم پيش‌قدم شده و درخواست داده که حاضر است شرايط ما را بررسي کرده و به فرهنگ و عقايد ما احترام بگذارد.

آذري جهرمي از انعکاس اين موضوع در شوراي عالي فضاي مجازي خبر داد و افزود: اگر در اين شورا به جمع‌بندي برسند و چارچوب به تاييد شورا برسد، ما مي ‌توانيم اين مساله و چالش‌هاي فرهنگي آن را حل کنيم که اين شبکه‌هاي اجتماعي رفع فيلتر شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين به بهبود شرايط دسترسي به اينترنت قول داد و بيان کرد: ما تعهدي که در مجلس داديم اين بوده که در طول برنامه چهارساله متوسط سرعت دسترسي خانگي را در شرايطي که در حال حاضر 6 تا 8 مگابيت بر ثانيه است، به حداقل 20 مگابيت بر ثانيه برسانيم. در ابتداي فعاليتم در شرکت ارتباطات زيرساخت، 70 درصد اينترنت کشور از جنوب و روي فيبر نوري تامين مي‌شد که اگر اين فيبر نوري دريايي خوب دفن نشده باشد بر اثر لرزش‌ها و لنگر انداختن کشتي، قطع مي‌شود و حداقل زماني که لازم است نقطه‌يابي و وصل مجدد شود، حداقل دو روز نياز بود که در اين مدت زمان اينترنت کشور دچار اختلال مي‌شد.

وي ادامه داد: يکي از کارهايي که در شرکت زيرساخت انجام شد اين بود که چگالي توزيع اينترنت از سطح دريا را به سمت مرزهاي شمالي برديم،‌ که از آنجا بيشتر درخواست‌هاي ما به سمت اروپا مي‌رود و کيفيت بهتري دارد. اکنون اگر هم از دو مسير دچار قطعي شويم مردم اين اختلال را احساس نمي‌کنند.

تعيين تکليف ماهواره مصباح براي جذب سرمايه گذار خارجي

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره مسائل مربوط به ماهواره مصباح نيز گفت: در حال حاضر موضوع اصلي اين ماهواره، بازگرداندن آن به ايران نيست بلکه موضوع ، پرتاب آن است. ما بنا داريم در اين دولت از ظرفيت بخش خصوصي در حوزه فناوري فضايي به صورت توان داخلي حداکثر (51 به 49 درصد) استفاده کنيم تا با استفاده از توان بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري خارجي بتوانيم ماهواره خود را در مدار قرار دهيم. يکي از اين ماهواه‌ها مصباح است که حتما درباره آن جديت خواهيم داشت.

جهرمي با اشاره به پذيرفتن مسئوليت وزارت ارتباطات در جواني و اعتماد رئيس‌جمهور به خود گفت: شايد توانمندي ويژه‌اي در حوزه اجرايي داشته باشم و به توانايي خود اعتقاد دارم. زيرا اگر اين اعتقاد را نداشتم مسئوليت وزارت را نمي‌پذيرفتم. قطعا اگر هر کشوري بخواهد در عرصه فناوري اطلاعات پيشرفت کند، ميدان براي جوانان است.

وي تاکيد کرد: در حوزه فني وزارت اطلاعات کار کردم اما هيچ وقت مديرکل شنود نبودم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5027/مجوز-اينترنت-بدون-فيلتر-دارم--شرايط-رفع-فيلتر-توئيتر
بستن   چاپ