ایرانیان جهان
جداسازي گوگرد از گازوئيل با روش اقتصادي محققان دانشگاه علم‌وصنعت
چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 2:01:36 PM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- دکتر مسعود رحيمي از محققان اين طرح در حاشيه مراسم ساخت و بهره‌برداري از واحد سولفورزدايي گازوئيل با بيان اينکه در اين مطالعات موفق به طراحي و ساخت دستگاه سولفورزدايي به روش اکسيداسيون و با کمک امواج مافوق صوت شديم، اظهار کرد: اين دستگاه در فاز نيمه صنعتي در دانشکده مهندسي شيمي دانشگاه علم و صنعت اجرايي شده و شامل دو بخش سونوراکتور و برج استخراج است.

وي ادامه داد: بخش اول اين دستگاه سونوراکتور است که در آن فرآيند حذف ترکيبات سولفوري از گازوئيل با استفاده از کاتاليست‌ها و امواج مافوق صوت صورت مي‌گيرد.

رحيمي با تاکيد بر اينکه ورودي راکتور گازوئيل با 3 هزار PPM است، خاطر نشان کرد: زماني که اين گازوئيل حاوي سولفور وارد راکتور مي‌شود، گوگردزاديي از آن صورت مي‌گيرد و خروجي راکتور وارد برج استخراج مي‌شود.

اين محقق با بيان اينکه در برج استخراج ترکيبات اضافه از گازوئيل حذف خواهد شد، اظهار کرد: خروجي اين بخش گازوئيلي با سولفور کمتر از 50 PPM است که نزديک به سوخت گازوئيل يورو 5 خواهد بود.

محصول نهايي دستگاه سولفورزداي گازوئيل، مايع سفيدي است که به استاندارد يورو 5 نزديک شده است 

رحيمي با بيان اينکه دانش فني اين دستگاه در اختيار کشورهايي چون آمريکا و آلمان است، افزود: با نوآوري‌هايي که در اين دستگاه داشتيم، توانستيم در زمينه طراحي و ساخت اين دستگاه گامي جلوتر از ساير کشورها برداريم؛ چراکه با تغييرات اعمال شده توانستيم هزينه‌هاي حذف سولفور و توليد سوخت استاندارد را به حداقل برسانيم.

محقق اين طرح با بيان اينکه در اين پروژه تحقيقاتي موفق شديم نمونه پيشرفته دستگاه سولفورزدايي را طراحي کنيم، اضافه کرد: در کنار اجراي اين طرح در آزمايشگاه CFT دانشگاه علم و صنعت با استفاده از نرم‌افزارهاي کامپيوتري اين فرآيند را شبيه‌سازي کرديم و با انتشار مقالات اين طرح و فرآيند شبيه‌سازي از کشورهايي چون انگلستان، سوئد و فرانسه پيشنهاد همکاري به ما ارائه شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5013/جداسازي-گوگرد-از-گازوئيل-با-روش-اقتصادي-محققان-دانشگاه-علم‌وصنعت
بستن   چاپ