ایرانیان جهان
ايران در آستانه اخراج از اتحاديه بين‌المللي رياضي/اختصاص جايزه‌ «ميرزاخاني» به برگزيدگان کشوري
سه شنبه 31 مرداد 1396 - 2:42:16 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان-  دکتر محمدعلي دهقان روز سه‌شنبه، 31 مرداد در افتتاحيه چهل و هشتمين کنفرانس رياضي ايران به ميزباني دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان، عنوان کرد: انجمن رياضي ايران در شرف اخراج از اتحاديه بين‌المللي رياضي است و تا پايان شهريورماه فرصت داريم بدهي خود را پرداخت کنيم.

وي ادامه داد: به دلايل مشکلات مالي انجمن رياضي ايران و عدم پرداخت حق عضويت در اتحاديه بين‌المللي رياضي، انجمن رياضي ايران در شرف اخراج از اين اتحاديه است و تا پايان شهريورماه مهلت 6 ماهه آنان به پايان مي‌رسد، البته مقرر شده مبغلي براي پرداخت حق عضويت کمک شود که هنوز اجرايي نشده است.

دهقان در ادامه با اشاره به مرحوم «مريم ميرزاخاني»، نابغه رياضي ايران گفت: ميرزاخاني يکي از انسان‌هاي بزرگي بود که در طول حياتش موجي بزرگ به ارتفاع عرض زندگي خود ايجاد کرد و جامعه را نه تنها بعد از مرگ خود بلکه سال‌ها و بسا قرن‌ها متأثر ساخت.

وي با بيان اينکه جامعه رياضي بايد از اين فرصت استفاده کند، ادامه داد: به يقين ميرزاخاني‌هاي زيادي در جامعه ما زندگي مي‌کنند که بايد آنها را بشناسيم و از موج‌هاي ايجاد شده توسط آنها بهره ببريم و نگذاريم استعدادهايشان از دست بروند.

رئيس انجمن رياضي ايران تصريح کرد: زندگي اين نابغه رياضي نه تنها بر روي جامعه علمي اثرگذار بود، بلکه جامعه علمي زنان و جامعه علمي کشور را نيز متأثر ساخت و موجب انگيزه براي حرکت همه‌جانبه علمي کشور شد.

دهقان تصريح کرد: انتظارات زيادي بعد از فوت اين نابغه وجود دارد، بنابراين پيشنهاد مي‌کنم جايزه‌اي 20 هزار دلاري به نام مرحوم ميرزاخاني به نفر اول مسابقات رياضي اختصاص پيدا کند، چرا که او صاحب دو مدال طلاي رياضي در کشور بود، نجفي شهردار کنوني تهران هم در اين مسابقات مدال طلا کسب کرده است.

وي اضافه کرد: در کشور با کمبود مکان براي برگزاري کنفرانس‌هاي علمي مواجه هستيم، پس بهتر است ساختماني به نام ميرزاخاني تأسيس شود تا بسياري از برنامه‌هاي علمي و بين‌المللي کشور در اين ساختمان برگزار شود.

رئيس انجمن رياضي ايران با اشاره به اينکه خانواده ميرزاخاني علاقه‌اي به اسطوره شدن دختر خود ندارند، خاطرنشان کرد: به منظور ماندگاري نام پروفسور ميرزاخاني بايد مجتمع‌هايي شامل سالن، کلاس و اماکن مرتبط تحت عنوان «مريم ميرزاخاني» تأسيس شود؛ البته در همدان هم قرار است ساختماني به نام او ثبت شود.

دهقاني اظهار کرد: به لطف مدال فيلدز اين نابغه بزرگ، ايران جزء 6 کشور اول دنيا در رشته رياضي قرار گرفته و در بين کشورهاي جهان برجسته شده به طوريکه اين مدال در حد مدال نوبل است.

وي ادامه داد: يکي از معضلات فعلي رياضي کشور استقبال کم دانش‌آموزان در دبيرستان‌ها از اين رشته بوده و وضعيت به گونه‌اي است که از سال 90 تا کنون ميزان شرکت‌کنندگان در آزمون سراسري کارشناسي حدود 15.9 درصد کاهش پيدا کرده و بيشتر به سمت رشته‌هاي تجربي و پزشکي سوق پيدا کرده‌اند.

رئيس انجمن رياضي ايران با بيان اينکه خيلي از کساني‌که در کنکور رياضي شرکت کرده‌اند بي‌انگيزه هستند، اضافه کرد: متأسفانه کنکوري‌ها بيشتر به جاي اينکه به صورت استدلالي در رياضي عمل کنند، به سمت مهارت‌هاي تست‌زني سوق يافته‌اند که اين موضوع موجب کاهش سطح علمي ورودي‌هاي رياضي شده است.

وي، کاهش کيفيت ورودي‌هاي مقاطع مختلف تحصيلي رياضي، افزايش کميت در مقاطع تحصيلات تکميلي رياضي و عدم تضمين آينده شغلي آنان را از ديگر مشکلات رياضي کشور دانست.

دهقان تصريح کرد: بولتن انجمن رياضي ايران، ژورنال انجمن رياضي ايران که در حال پيگيري است، خبرنامه انجمن که تغييرات زيادي داشته و بخشي از آن به مرحوم ميرزاخاني تعلق گرفته و مجله فرهنگ و انديشه از انتشارات ادواري انجمن هستند و واژه‌نامه انجمن تا قبل از مهرماه امسال به انتشار مي‌رسد.

وي از پر شدن ظرفيت کنفرانس‌ها توسط استان‌هاي کشور تا سال 1403 خبر داد و خاطرنشان کرد: استان‌هايي که قصد ميزباني دارند، بايد حداقل 4 سال قبل درخواست خود را ارائه دهند.

دهقان با بيان اينکه در طول سال، 10 همايش رياضي برگزار مي‌کنيم، عنوان کرد: مسابقات رياضي از 18 تا 20 شهريورماه در شهرکرد برگزار مي‌شود و در اين مسابقه 40 تيم از سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5007/ايران-در-آستانه-اخراج-از-اتحاديه-بين‌المللي-رياضي-اختصاص-جايزه‌-«ميرزاخاني»-به-برگزيدگان-کشوري
بستن   چاپ