ایرانیان جهان
«سيد ضياء هاشمي» سرپرست وزارت علوم شد
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 7:08:36 AM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- همزمان با پايان فرايند راي اعتماد به اعضاي کابينه، رييس‌ جمهور، براساس اصل 135 قانون اساسي و در حکمي، دکتر سيدضياء هاشمي را به سرپرستي «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» منصوب کرد.

متن حکم حجت‌الاسلام والمسلمين  حسن روحاني به اين شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي دکتر سيدضياء هاشمي

براساس اصل 135 قانون اساسي و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمي و مديريتي جناب‌عالي، به موجب اين حکم شما را به سرپرستي «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» منصوب مي‌نمايم.

اميد است با عنايات الهي و همکاري کليه کارکنان آن وزارت، در خدمت به ملت شريف ايران و نظام مقدس جمهوري اسلامي، با رعايت اصول قانون‌مداري، اعتدال گرايي و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد موفق باشيد.»

بر اساس اين گزارش، دکتر ضياء هاشمي پس از انتصاب در پست معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم توسط دکتر فرجي دانا در سال 1392، طي چهار سال گذشته کارنامه موفقي از خود به جاي گذاشته است.

زمينه‌سازي براي بازگشايي و فعاليت طيف گسترده‌اي از مجامع علمي و تشکل‌هاي دانشجويي با سلايق گوناگون و همچنين فعال کردن مجموعه قابل توجهي از انجمن‌هاي علمي در رشته‌هاي مختلف فني، علوم پايه، هنر، کشاورزي و علوم انساني، رضايت دانشگاهيان و تشکل‌هاي دانشجويي علمي و سياسي از جمله اقداماتي وي است.

همچنين اجازه طرح سخنان صريح و شفاف دانشجويان از طيف‌هاي مختلف در حضور رييس جمهور از نقاط برجسته کارنامه دولت يازدهم است که در دوره معاونت دکتر هاشمي شرايط آن فراهم شد. 

به گزارش ايسنا، دکتر سيد ضياء هاشمي متولد سال 1346 - شيراز؛ پژوهشگر، استاد دانشگاه، سياستمدار ايراني و معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري است.

وي در سال 1367 ديپلم رياضي فيزيک گرفت. در سال 1369 با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعي کنکور سراسري وارد دانشگاه تهران شد و در سال 1372 موفق به کسب دانشنامه کارشناسي علوم اجتماعي شد. سيد ضياء هاشمي در سال 1373 با کسب رتبه اول کنکور کارشناسي ارشد در رشته علوم اجتماعي وارد دوره کارشناسي ارشد شد و در سال 1375 از رساله کارشناسي ارشد خود با نام «تغييرات اجتماعي درنهج‌البلاغه» دفاع کرد. او مدتي بعد وارد دوره دکتري علوم اجتماعي در دانشگاه تهران شد و در سال 1383 از رساله دکتري خود به نام «گروه‌هاي مرجع جوانان در تهران» دفاع کرد.

سيد ضياء هاشمي دانشيار گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران است و پيش از اين رياست مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران را برعهده داشته است. عضويت در شوراي پژوهشي دانشگاه تهران، رياست گروه علوم اجتماعي شوراي بررسي متون و کتب علوم انساني، عضويت در کميسيون تخصصي شوراي عتف و عضويت در کميسيون اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جهاد دانشگاهي از ديگر سوابق وي به شمار مي‌رود. دکتر هاشمي در حال حاضر معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم نيز است. 

دکتر هاشمي همچنين سال‌هاي زيادي است که به تحصيل دروس حوزوي (دروس خارج فقه و اصول) مشغول است. مجموعه اين سوابق نشان مي‌دهد که اين انتصاب را مي‌توان نشانه‌اي از اعتماد دولت به استفاده از متخصصين علوم انساني در مديريت کلان کشور دانست. انتظار مي‌رود رييس جمهور طي چند ماه آينده، جهت معرفي گزينه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس شوراي اسلامي اقدام کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5005/«سيد-ضياء-هاشمي»-سرپرست-وزارت-علوم-شد
بستن   چاپ